21 april, 2016

Pisa-ansvarig efterfrågar en holistisk bild på skolan

I en intervju i Göteborgs-Posten med rubriken "Empati och nyfikenhet lika viktigt som multiplikation", kritiserar Andreas Schleicher, högste ansvarig för OECD:s Pisa-tester, Sveriges ensidiga skoldebatt. Andreas anser att många länder ligger långt före svenskarna när det gäller att hålla en nyanserad debatt kring både skolsystemet och PISA-testerna.…

LÄS MER

I en intervju i Göteborgs-Posten med rubriken ”Empati och nyfikenhet lika viktigt som multiplikation”, kritiserar Andreas Schleicher, högste ansvarig för OECD:s Pisa-tester, Sveriges ensidiga skoldebatt. Andreas anser att många länder ligger långt före svenskarna när det gäller att hålla en nyanserad debatt kring både skolsystemet och PISA-testerna.

”Skolan måste handla mycket mer om värden som tolerans, empati, långsiktighet, ledarskap och nyfikenhet. Det viktigaste idag är att ge unga människor en kompass att navigera efter i en värld som blir alltmer osäker och svårtydbar.”

Han pratar om hur den svenska skolan måste bli bättre på att utveckla elevernas lust att lära, och pekar på de svenska flickorna som statistiskt sett har höga resultat inom naturvetenskap, men sedan inte vill jobba inom området. De har blivit duktiga på att prestera bra på proven, men man har som utbildningsinstans inte lyckats ”göra det åtråvärt för dem att se världen genom naturvetenskapliga glasögon.”

”En del har en väldigt ytlig syn på vad utbildning handlar om. De tycker att skolan handlar om att läsa, skriva och räkna, och i bästa fall om samarbete, kreativitet och entreprenörskap. Men du vet, terroristerna i Paris var utmärkta entreprenörer, fantastiska på att samarbeta och mycket kreativa. Frågan är hur vi använder våra kunskaper och förmågor – för att göra något gott för världen, eller för att förstöra den?”

Andreas efterfrågar en holistisk bild på skolan, som något som skapar sammanhang och ger mening.

”Vi måste släppa de ytliga idéerna om Pisa som en tävling att vinna och se utbildning som ett sätt att på djupet påverka både individer och samhällen. Vart vill vi, och varför?”

Läs hela intervjun i Göteborgs-Posten.

18 april, 2016

Tekniken som tjänare eller härskare?

Människor har i alla tider försökt att underlätta sina liv med hjälp av teknik. Medan det förr främst handlade om hjälpmedel som kunde betraktas som en vidare utveckling av människans kropp som olika verktyg och färdmedel, så har den senare datatekniska utvecklingen skapat en ny dimension med nya möjligheter, risker och begränsningar.…

LÄS MER

Människor har i alla tider försökt att underlätta sina liv med hjälp av teknik. Medan det förr främst handlade om hjälpmedel som kunde betraktas som en vidare utveckling av människans kropp som olika verktyg och färdmedel, så har den senare datatekniska utvecklingen skapat en ny dimension med nya möjligheter, risker och begränsningar.

Under mitt arbete som läkare, inom barn- och ungdomsmedicin samt barn- och ungdomspsykiatri, har jag mött barn vars liv har påverkats av tekniken, på både gott och ont. Från barn som flytt från sina hemländer och där mobiltelefonen varit deras enda sätt att hålla kontakt med sin familj som splittrats och där tekniken verkligen varit deras tjänare i livet, viktigare än någonting annat. Till barn som vuxit upp i Sverige och där till exempel dataspelandet och sociala medier har påverkat deras liv på ett helt annat sätt, med inte sällan konsekvenser som ångest, depression och osäkerhet i sociala situationer.

Det kan vara en svår balansgång mellan att ha tekniken som ens tjänare eller härskare.

Från fysisk närvaro till kroppsbefriad kommunikation

Möjligheten att blixtsnabbt överföra information i princip när som helst och var som helst över hela världen har totalt förändrat människans sätt att kommunicera på. Från att fysisk närvaro var en förutsättning för samtal och kontakt genom blickar, ord, beröring till att kommunikationen idag kan vara i princip befriad från direkta personliga sinnesintryck av andra människor.

För unga människor har det alltid funnits ett stort behov av kommunikation, samspel och sociala kontakter. Men aldrig förr har de haft ett så stort kontaktnät som inte bara spänner över den närmaste kompiskretsen, utan långt utöver, till människor som de aldrig ens har mött.

Kunskap har blivit ett föremål för information via internet och kräver inte längre en färdighet som har uppnåtts genom fördjupning och övning. Färdighet är numera en fråga om att behärska teknologin för att så snabbt som möjligt uppnå resultat vare sig det är inom kommunikation, underhållning eller information.

Denna acceleration i livet följer inte människans fysiologiska rytmer och lagbundenheter. Den har sitt ursprung i en växande föreställning att livet är en kort resa med begränsat tid och var det gäller att hinna med så mycket som möjligt.

Men barn upplever oftast att livet är oändligt. Livet finns i nuet och har inga andra krav än närvaro. Det finns ett medfött och ursprungligt behov av att knyta an till andra människor, känna sig nära och uppskattad, lära sig färdigheter med hela kroppen och känna sig lyckad och stolt.

Att uppleva tidspress medför stress och olust och sätter spår i kroppens fysiologiska processer och påverkar även psykets grundläggande funktioner, att tänka och minnas, känna och vilja.

Det skapas även en konstant oro och stress av att kontinuerligt jämföra sig med andra på sociala medier. Det blir svårt att vara tillfreds med sig själv och hitta ett lugn inom sig.

I mitt arbete möter jag även de förödande och destruktiva konsekvenser det kan få när naturliga mänskliga frågor och behov som att duga, prestera och tävla får sin plattform i sociala medier. Där kan de lätt bli till ett instrument för att skaffa sig övertag över- eller förnedra andra.

Ska man ge mindre barn en ipad?

Surfplattor till barn i förskoleåldern utvecklar visserligen barnens förmåga att använda sig av teknikens möjligheter, men en surfplatta ger inte de möjligheter till att vara nyskapande och kreativ i hela sin omgivning som ett litet barn har ett naturligt behov av. Möjligheterna till detta begränsas av den virtuella verkligheten på skärmen. Kroppens rörelser reduceras till fingerrörelser och sinnesintrycken begränsas till syn-och hörselintryck medan kroppsliga upplevelser som kommer från beröring, balans och rörelse är närmast frånvarande. Detta kan leda till en ensidighet i verklighetsupplevelsen och kan på sikt även påverka barnets trygga och självklara förhållande till sin omgivning.

Givetvis beror detta på tiden som tillbringas bakom skärmen men erfarenheten visar att många barn har en tendens till att välja skärmen och fastna framför den. Den roll tekniken kan spela i en ung människas liv beror på hur medvetet den hanteras av de vuxna och hur livet ser ut i övrigt.

Både tjänare och härskare

Att ensidigt fördöma tekniken som en risk för barns utveckling är lika fel som att hävda att den är en nödvändighet för barnets utveckling. Den är en del av verkligheten i vår tid och har potential till att bli vår tjänare men även att härska över våra liv och till och med göra oss sjuka. Den är såpass avancerad och fascinerande att den kan få oss till att tro att den kan mer än människan. Den kan faktiskt härma och överträffa väsentliga mänskliga färdigheter som minne och kombination. Men där ligger också dess begränsningar.

För utan ett rikt utvecklat känsloliv som grundlag för vår moral och våra värderingar, våra beslut och handlingar kan den inte mera än just minnas och kombinera.

Men kan den bidra till att utveckla en ung människas omdöme, fantasi och skaparglädje?

Ja, i viss mån kan den det. Möjligheten att snabbt få tillgång till information, till spel som övar minnet och fantasi samt kontakt med andra via nätet är stimulerande. Men mänsklig utveckling är mera än det. Den bygger på att alla sinnen, känslor och hela kroppen tas i bruk på ett varierat sätt som erbjuder erfarenheter från hela verkligheten. Direkta mänskliga kontakter samt fysiska och mentala utmaningar som kräver uthållighet och övande är därför högst centrala och kan aldrig ersättas.

Stefano Selvani
läkare med specialistkompetens inom barn- och ungdomsmedicin samt barn- och ungdomspsykiatri
15 april, 2016

Allt fler skäl att gå över till skogsbruk utan kalhyggen

Tiderna förändras och det som tidigare kan ha verkat logiskt med monokulturer och kalhyggen i skogsbruket blir allt mer förlegat och ologiskt. Det mesta talar nu istället för ett ekosystembaserat skogsbruk med naturlig blandskog, kontinuerlig huggning och utan kalhyggen. Det här är numera inte alls bara en miljöfråga utan handlar också mycket om ekonomiska fördelar och minskad risk. Idag behöver vi egentligen inte välja mellan att hugga ner en skog eller ha den kvar, menar skogsexperten Mikael Karlsson på Silvaskog.…

LÄS MER

Tiderna förändras och det som tidigare kan ha verkat logiskt med monokulturer och kalhyggen i skogsbruket blir allt mer förlegat och ologiskt. Det mesta talar nu istället för ett ekosystembaserat skogsbruk med naturlig blandskog, kontinuerlig huggning och utan kalhyggen. Det här är numera inte alls bara en miljöfråga utan handlar också mycket om ekonomiska fördelar och minskad risk. Idag behöver vi egentligen inte välja mellan att hugga ner en skog eller ha den kvar, menar skogsexperten Mikael Karlsson på Silvaskog.

Naturen bäst på att optimera

Ekosystembaserat skogsbruk är ett kalhyggesfritt skogsbruk som innebär att man kontinuerligt sköter och skördar en blandad skog av de trädslag som växer naturligt på varje plats. Det här kallas ibland kontinuitetsskogsbruk eller bara hyggesfritt skogsbruk. Det hela grundar sig på att naturen, efter miljontals år av evolution och förändringar, själv är bäst på att optimera tillväxt och blandning av trädslag på ett hållbart sätt under olika växtförhållanden. Hur en naturligt sammansatt skog ser ut varierar en hel del, även inom samma geografiska område. Det beror bland annat på jorddjup och vatten- och näringstillgång.

– Det man kan vara säker på är att om naturen själv får välja trädslag på varje plats så blir det inte de ensidiga stora gran- eller tallplanteringar som vi i Sverige har väldigt mycket av och där slutmålet är kalhuggning, säger Mikael Karlsson.

Ekosystembaserat skogsbruk respektive kalhyggesskogsbruk är helt olika sätt att sköta skog. Grundprincipen för kalhyggesskogsbruk är att man hugger ner det som finns, gör markberedning (ett sorts plöjande ingrepp i marken) och planterar det man tror på, mycket baserat på hur efterfrågan ser ut just då. Det är en monokultur med ofta bara ett trädslag, och där lövträd överlag ska bort. Sedan sköter man planteringen med röjning och senare gallring, och efter 50–100 år kalhugger man och börjar om igen. De senaste 50 åren har över hälften av våra skogar huggits ner och omvandlats till gran- och tallplanteringar.

Ändrade förutsättningar talar för mer ekosystembaserat skogsbruk

Idag inser allt fler att ett mer ekosystembaserat skogsbruk ger flera viktiga fördelar som värderas högre än tidigare, både när det gäller ekonomi, miljö och risk. Har då svensk skogsnäring gjort helt fel i alla år?

– Nej, så enkelt är det inte. Tidigare var kalhyggesskogsbruket med monokulturer mer relevant, och då främst utifrån målet att ge skogsindustrin ett rationellt råvaruflöde. På 50-talet efterfrågade man bara gran och tall. Punkt. Lövträd sågs som ett ogräs. Men tiderna har förändrats på flera sätt. Idag finns bland annat en efterfrågan på massaved av björk, som man dessutom får mer betalt för än massaved av gran eller tall. Och även råvara för bioenergi är idag en växande marknad, berättar Mikael Karlsson.

– Tidigare fanns det heller inte någon medvetenhet om ekosystemtjänster och den ökade risken för stormskador som man har i monokulturer. Det fanns då också mindre krav på att väga in miljöhänsyn samt allmänhetens och turist- och besöksnäringens intressen. Idag ser allt detta annorlunda ut och därför är det dags att gå över till mer av ekosystembaserat skogsbruk.

Kritiker till ekosystembaserat skogsbruk bruka hävda att det ger sämre tillväxt. Här brukar man också passa på att säga att det konventionella skogsbruket därför också binder mer kol och alltså är klimatsmartare. Det är fel menar Mikael Karlsson.

– Ett ekosystembaserat skogsbruk som sköts på ett bra sätt ger lika hög virkesproduktion som kalhyggesskogsbruket. Ur klimatsynpunkt slipper man samtidigt också kalhyggets läckage av koldioxid. Den lågpåverkade marken i ekosystembaserat skogsbruk innebär generellt en klimatfördel. I vår del av världen sker 2/3 av kolbindningen just i markens ytskikt och det är enligt forskare bäst att lämna marken så orörd som möjligt.

En annan mycket viktig miljöfördel är att ekosystembaserat skogsbruk ger en mycket större biologisk mångfald av växter och djur, vilket också är grunden för de ekosystemtjänster som en skog kan ge. Dessutom är en naturlig blandskog attraktivare att vistas i.

Ekonomiska fördelar och minskade risker

– En sådan skog ger också minskad risk för stormskador, skadedjur och översvämningar jämfört med monokulturer och kalhyggesskogsbruk. Skogen blir helt enkelt mer motståndskraftig mot störningar, säger Mikael Karlsson.

– Genom ett ekosystembaserat kontinuerligt skogsbruk slipper skogsägaren överhuvudtaget riskerna och osäkerheten som kalhyggesskogsbrukets mycket långa omloppstider innebär. Om en planterad skog exempelvis blåser ner efter halva tiden har skogsägaren då redan haft merparten av sina kostnader men inte hunnit skörda något timmer att tala om.

Även om man bara skulle se på ett välskött ekosystembaserat skogsbruk ur rent ekonomisk synvinkel för skogsägaren finns en rad fördelar, förutom en bra tillväxt. Skogsägaren får mer kontinuerliga inkomster samtidigt som skogsfastighetens värde bibehålls och vårdas utan plötsliga värdeminskningar pga kalhuggning. Skogen står kvar. Ekosystembaserat skogsbruk ger också kraftigt sänkta kostnader för skogsskötsel och ett större utbyte av kvalitetsvirke som man får mer betalt för. Det handlar om ett utbyte av ungefär 80 procent timmer och 20 procent massaved, jämfört med 50 procent av vardera i konventionellt hyggesskogsbruk. Det uppväger med råge de högre kostnaderna för planering och avverkning man får i ekosystembaserat skogsbruk. Den här typen av kontinuerligt skogsbruk ger också skogsägaren större flexibilitet att avverka utifrån vad marknaden efterfrågar vid varje tidpunkt.

Växande intresse – men mer behöver göras

Det finns ett växande intresse för ekosystembaserat skogsbruk från många små skogsägare, andra markägare som Svenska kyrkan och flera kommuner. Exempelvis har Göteborgs Stad bestämt att deras skogar ska skötas utan kalhyggen och på ett sätt som ökar den biologiska mångfalden. Politiskt på riksnivå finns också ett ökat intresse. Mikael Karlsson deltog nyligen som expert på ett seminarium i Riksdagen och förklarade där bakgrunden och skillnaderna mellan ekosystembaserat skogsbruk och kalhyggesskogsbruk. Han menar att staten kan göra mer för att åstadkomma en förändring.

– Idag utbildas jägmästare i endast ett sätt att bruka skogen som kallas trakthyggesbruk, dvs kalhyggesskogsbruk. Staten kan verka för en bredare kompetensutveckling och en mångfald av skogsbruksmodeller på våra lärosäten. Som stora skogsägare kan man genom statliga Sveaskog också se till att vara föregångare och börja driva delar av skogsbruket på ett mer ekosystembaserat sätt.

Politiker på både kommun- och riksnivå kan överhuvudtaget verka på flera sätt för att förändra skogsbruket i positiv riktning, med början i de egna skogarna. Det skapar miljömässiga och ekonomiska mervärden, fler arbeten och det inkluderar fler av de legitima intressen som idag finns kring våra skogar.

– Ekosystembaserat skogsbruk är mer flexibelt och kan uppfylla flera moderna mål i samhället än vad ett skogsbruk med monokulturer och kalhyggen kan göra. Vi behöver idag inte välja mellan att bruka skogen och att ha den kvar. Det är bra för både skogsägaren, allmänheten och besöksnäringen, säger Mikael Karlsson.

 

Text: Red / Staffan Nilsson
skribent

12 april, 2016

Så ger en humanistisk människosyn livskvalitet för funktionsnedsatta

Det krävs ett engagemang och en människosyn utöver det vanliga för att i alla lägen verkligen ta tillvara det positiva och utvecklingsbara hos varje unik person med intellektuell/psykisk funktionsnedsättning. Annars blir det här lätt en klyscha. Den antroposofiskt inspirerade läkepedagogiken och socialterapin verkar bottna ordentligt i just en sådan människosyn och filosofi som gör skillnad i verkligheten.…

LÄS MER

Det krävs ett engagemang och en människosyn utöver det vanliga för att i alla lägen verkligen ta tillvara det positiva och utvecklingsbara hos varje unik person med intellektuell/psykisk funktionsnedsättning. Annars blir det här lätt en klyscha. Den antroposofiskt inspirerade läkepedagogiken och socialterapin verkar bottna ordentligt i just en sådan människosyn och filosofi som gör skillnad i verkligheten.

Andlighet i praktiken

Läkepedagogiken (för barn) och socialterapin (för vuxna) har stark anknytning till flera kontinentala, humanistiska filosofer som talar om människans andlighet, vilket är ett ganska vitt begrepp. Och mer konkret än man kan tro.

– Andlighet kan omfatta hela människan och hennes förhållande till sig själv och omvärlden. Det är egentligen ett mycket naturligt sätt att se på oss människor, vi är ju inte robotar, säger Paula Hämäläinen Karlström, som är förbundssekreterare i branschorganisationen Värna.

Typiskt för läkepedagogiska och socialterapeutiska verksamheter är att synen på människan verkligen betonas och genomsyrar allt även i praktiken. Det handlar mycket om att se till hela människan, vilket också är centralt i hela den antroposofiska bildningsidén. Inom läkepedagogiken och socialterapin gestaltas det här konkret i vardagen på en rad olika sätt. Bland annat genom en medvetet utformad miljö, skapande aktiviteter, regelbunden rytm i livet, genuin respekt för det individuella och samtidigt betoning av social gemenskap. Allt detta har direkt koppling till det man ser som en andlig dimension hos barn och vuxna. Utifrån sett är det egentligen inte särskilt svårt att se hur det här tydligt sammanfaller med grundläggande mänskliga behov och utvecklingsmöjligheter. Sådant som ger livskvalitet.

Ett typiskt särdrag för de läkepedagogiska och socialterapeutiska verksamheterna är också att man starkt betonar att varje människa har en frisk kärna och utvecklingspotential. Här finns också stor lyhördhet för det individuella.

– Det är den positiva kärnan som vi ska sätta ljuset på och tilltala i varje situation. Det är det vi vill ta vara på och utveckla hos varje person, säger Anders Rosenberg, som är kommunikatör på Värna.

Inom läkepedagogiken och socialterapin talar man också mycket om livets röda tråd, som är något unikt för varje individ. Även personer med  intellektuell/psykisk funktionsnedsättning har behov av att uppleva och se den egna röda tråden och gå sin egen väg utan att bli motarbetade eller ifrågasatta.

Exempel i vardagen

Mycket av det här beskrivs kort i de gemensamma kärnvärden man slagit fast inom Värna (finns att läsa på varna.nu) och som ger en bild av det som är speciellt för läkepedagogiken och socialterapin. Vad kan då detta konkret handla om en vanlig dag i verksamheterna?

– Vår syn på människan och hennes andliga sida visar sig bland annat i bemötandet. Det finns en kvalitativ skillnad där. Vi är också väldigt bra på att skapa individuella lösningar, att hitta det som fungerar bra för varje person och som kan överbrygga det som inte fungerar så bra. Individuella lösningar kan röra sig om exempelvis klasstorlek, hur dagen utformas, typer av aktiviteter och hur livet gestaltas i stort. Vi tar redan vid intagningen också reda på vad personen själv tycker att han eller hon är bra på och tycker om att göra. Det gäller att alltid försöka hitta en positiv utgångspunkt att utveckla.

Kulturella aktiviteter är också något som betonas inom läkepedagogiken och socialterapin, exempelvis läsning, skådespel med mera. Vi människor har behov av sådant och det gäller även personer med intellektuell/psykisk funktionsnedsättning. Det ger näring till den andliga delen i oss.

– Att ha en regelbunden rytm i livet är ytterligare en viktig princip för oss. Det handlar om rytm under varje dag, vecka, årstid och år. Betydelsen av det här är allmänt underskattad. Rytmen ger pauser och möjlighet att hitta till sig själv. Om man exempelvis vet vad som ska komma under dagen så skapar detta ett inre rum att ta emot och utvecklas. Utan den strukturen blir det här mycket svårare, säger Anders Rosenberg.

– Den fysiska miljön är också särskiljande för oss. Det gäller material, färgval, form, hur man bygger osv. Överhuvudtaget sådant i miljön som stimulerar alla sinnena hos människan. Rummets atmosfär ska exempelvis stödja det som sker i rummet. Det här är en kvalitetsambition som handlar om att ge det bästa möjliga. Det återspeglar sig också i den ekologiska och biodynamiska maten.

Det är ganska krävande att vara medarbetare i läkepedagogiska och socialterapeutiska verksamheter. Här behövs ett stort engagemang. Man måste bejaka det här förhållningsättet och inte bara se brukaren som någon man tar hand om.

– Det finns ett mellanmänskligt engagemang i allt och det ger ett livslångt lärande där medarbetarna utvecklas lika mycket som brukarna. Det blir en gemensam ansträngning i varje vardaglig stund, säger Paula Hämäläinen Karlström.

Föregångare

Värna organiserar de allra flesta verksamheter inom läkepedagogiken och socialterapin i Sverige. Det rör sig om ett 40-tal verksamheter. Den här inriktningen har funnits i landet i över 70 år och är uppskattad. Här finns alltså lång erfarenhet av att, inte bara ta hand om, utan främst stödja barn respektive vuxna med intellektuell/psykisk funktionsnedsättning på deras väg till självförverkligande och till ett bra, meningsfullt liv.

Den antroposofiskt inspirerade läkepedagogiken och socialterapin har genom åren även varit lite stilbildande och bidragit till att utveckla det allmänna synsättet på personer med intellektuell funktionsnedsättning, menar Paula Hämäläinen Karlström. De ansågs tidigare vara obildbara, men1968 togs begreppet obildbar bort i Sverige.

– Vi har alltid haft som central grundinställning att personer med intellektuell funktionsnedsättning absolut är bildningsbara, och här har vi länge varit föregångare. Vi har också bidrag till samhällets idag officiella synsätt att en människa inte är sin funktionsnedsättning, utan att man är en person. Även principen om små grupper, gemenskap mellan människor med och utan diagnos samt betoning av relationernas betydelse är områden där läkepedagogiken och socialterapin har bidragit.

Ett par orosmoln

Idag finns ett par tendenser i samhället som oroar Värna. Den ena är att det som kan kallas normalitetsprincipen ibland drivs för långt. Det finns krav på att personer med intellektuell funktionsnedsättning ska vara alltmer självständiga, fungera som alla andra och leva normala liv.

– Vi ser att det inte alltid fungerar och risken är att sådana krav leder till att man lämnar många av de här människorna i sticket. Det finns en påtaglig risk att personer med intellektuell funktionsnedsättning blir isolerade om de här kraven drivs för långt.

Vi är absolut för autonomi och självständighet på många sätt. Men det är också viktigt att slå vakt om rätten till social gemenskap, att få tillhöra ett sammanhang och utveckla långvariga relationer för att skapa ett gott liv, säger Anders Rosenberg.

Ett annat orosmoln som Värna ser i samhället är att det blir alltmer stora koncerner som tar över inom omsorgen. Det beror delvis på att offentliga upphandlingar av omsorgen ofta fokuserar för ensidigt på lägsta pris.

– Det riskerar leda till en utarmning av omsorgen där de som priskonkurrerar om uppdragen bara gör det allra nödvändigaste men inget mer. De plusvärden, kvaliteter och den gedigna erfarenhet som våra och andra idéburna verksamheter står för kan då bli utkonkurrerade. Det vore en klar försämring. Vi är något av garanter för att det pengarfixerade inte skenar iväg, säger Paula Hämäläinen Karlström.

För framtiden räknar Värna med att fortsätta vara en idédriven aktör i civilsamhället och bidra till att utveckla omsorgen för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Läkepedagogiken och socialterapin ger bra resultat, man har en genuin grund att stå på och det finns anledning till optimism. Närmast ska Värna certifiera de olika medlemsverksamheterna utifrån de gemensamma kärnvärdena. Syftet är att fortsätta utveckla de kvaliteter man redan har och visa att man i många avseenden ligger i framkant.

 

Text: Red / Staffan Nilsson
skribent

Källor

Värna

9 april, 2016

Broschyr i komplementär- och alternativmedicin vid cancervård

En broschyr som introducerar olika komplementär- och alternativmedicinska (KAM) behandlingar har sammanställts av Regionalt Cancercentrum Stockholm/Gotland, i syfte att sprida tydligare information kring olika komplementära behandlingar vid cancervård.…

LÄS MER

En broschyr som introducerar olika komplementär- och alternativmedicinska (KAM) behandlingar har sammanställts av Regionalt Cancercentrum Stockholm/Gotland, i syfte att sprida tydligare information kring olika komplementära behandlingar vid cancervård.

Enligt Lena Sharp, verksamhetsutvecklare och enhetschef på Regionalt Cancercentrum Stockholm/Gotland använder en stor del av cancerpatienterna komplementärmedicin, men många berättar det inte för sjukvården på grund av rädsla för negativa reaktioner.

Broschyren är riktad till patienter som söker sig till en bredare definition av hälsa och letar lösningar som mer utgår från en helhetssyn på människan som både kroppslig och själslig varelse. Således är det vanligt att just cancerpatienter vänder sig till KAM-behandlingar för att:

  • Få hjälp att handskas med biverkningar av den konventionella behandlingen och symtom av cancersjukdomen
  • Uppleva en högre grad av självbestämmande och delaktighet i sin egen behandling
  • Förbättra sin generella hälsa

Enligt patientsäkerhetslagen får ingen annan än legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal behandla själva cancersjukdomen. Med detta i beaktning har dock KAM-metoder i vetenskapliga studier visat sig kunna vara till nytta för att exempelvis minska stress och obehag, samtidigt som de växtbaserade läkemedlen Iscador och Helixor godkänts av läkemedelsverket för stödjande behandling.

I broschyren från Cancercentrum Stockholm/Gotland görs en uppdelning av KAM-metoder – som omfattar hundratals metoder – i fem olika huvudgrupper innefattandes b la Mind-Body-metoder som Yoga, meditation och Qi-gong, och Alternativa medicinska helhetssystem som t ex traditionell kinesisk medicin och antroposofisk medicin.

Förhoppningen med broschyren är att cancerpatienter som vill vara mer delaktiga i sin egen behandling och förbättra sin generella hälsa sakligt informeras om utbudet av de olika komplementära behandlingsmetoderna och ställer sig frågor kring vad de har för förhoppningar. En av broschyrens författare, Kathrin Wode, poängterar dock i en artikel i Dagens Medicin att även vården behöver veta mer kring KAM-behandlingar – vad de kan tillföra och vilka risker som kan uppstå om man kombinerar vissa av dem med konventionell cancerbehandling.

Tord Ranheim
skribent
7 april, 2016

Konsekvent hållbarhet belönas – Saltå Kvarn i topp igen

Konsumenter lägger märke till genuint hållbarhetsarbete som går bortom tillfälliga trender och kampanjer. Det är en av slutsatserna man kan dra av det årliga Sustainable Brand Index där Saltå Kvarn nu för tredje året i rad rankas bland topp tre av Sveriges 265 största varumärken. I sin egen bransch – livsmedelsbranschen – hamnade Saltå Kvarn på första plats före jättar som Lantmännen och Arla.…

LÄS MER

Konsumenter lägger märke till genuint hållbarhetsarbete som går bortom tillfälliga trender och kampanjer. Det är en av slutsatserna man kan dra av det årliga Sustainable Brand Index där Saltå Kvarn nu för tredje året i rad rankas bland topp tre av Sveriges 265 största varumärken. I sin egen bransch – livsmedelsbranschen – hamnade Saltå Kvarn på första plats före jättar som Lantmännen och Arla.

Sustainable Brand Index listar hur 10.000 tillfrågade konsumenter bedömer hur varumärkena i Sverige presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.

– Att vi rankas så högt bland landets största, mest kända och resursstarka varumärken är både anmärkningsvärt och glädjande. Särskilt eftersom vi inte lägger pengar på konventionella reklamkampanjer och liknande. Vi tycker det här visar att konsumenter både uppfattar och uppskattar ett trovärdigt hållbarhetsarbete som verkligen genomsyrar hela företaget och inte bara vissa produkter och tjänster, säger Saltå Kvarns marknads- och kommunikationschef Susanne Skånberg.

Räckvidden i Saltå Kvarns kommunikation till landets konsumenter kan inte mäta sig med många andra mycket större företags. Däremot är det nog tvärt om med själva hållbarhetsarbetet. Det har ända sedan starten för över 50 år sedan varit en självklar och styrande aspekt på hela verksamheten hos Saltå Kvarn. Långt innan miljö blev trend. Att konsumenter idag rankar Saltå Kvarn i topp beror dock inte främst på gamla meriter. Det handlar om att man hela tiden agerar konsekvent och ärligt i hållbarhetsfrågor, och inte minst att detta gäller allt man gör i företaget. Det ger ett välförtjänt högt förtroende.

Det här visar sig inte bara i Sustainable Brand Index. Det finns flera mätningar och utmärkelser som berör företags hållbarhet och ofta rankas Saltå Kvarn i topp även där. Exempelvis helt nyligen i Human Centered Business Index och Sveriges bästa företag.

Text: Red / Staffan Nilsson
skribent

4 april, 2016

Idéburen vård och omsorg kan bli mycket större i Sverige

Mitt emellan privat och offentligt driven vård och omsorg finns många idéburna verksamheter som mer drivs utifrån värderingar och människosyn. Här finns alldeles uppenbart en elegant lösning på den splittrande debatten om mångfald och vinster i välfärden. Men trots detta och stor popularitet i alla politiska läger är den idéburna sektorn mycket liten i Sverige, betydligt mindre än i våra grannländer. Det går att ändra på om man verkligen vill, menar Ulrika Stuart Hamilton, som är generalsekreterare i Famna. …

LÄS MER

Mitt emellan privat och offentligt driven vård och omsorg finns många idéburna verksamheter som mer drivs utifrån värderingar och människosyn. Här finns alldeles uppenbart en elegant lösning på den splittrande debatten om mångfald och vinster i välfärden. Men trots detta och stor popularitet i alla politiska läger är den idéburna sektorn mycket liten i Sverige, betydligt mindre än i våra grannländer. Det går att ändra på om man verkligen vill, menar Ulrika Stuart Hamilton, som är generalsekreterare i Famna.

Famna är en riksorganisation för idéburen vård och social omsorg och organiserar ungefär hälften de verksamheterna i landet. De flesta drivs som stiftelser eller föreningar fristående från kommun och landsting, och de har inte vinst som primärt mål. Här finns allt ifrån stora och välkända verksamheter som Ersta Diakoni, Stockholms Stadsmission och Vidarkliniken, till små enheter med något 10-tal anställda. De idéburna verksamheterna har en viktig roll i samhället.

Värderingar som gör skillnad

– Både ur medborgar- och politikerperspektiv är vi en viktig del av mångfalden och möjligheten att välja. Det behövs mångfald både när det gäller driftsformer, verksamheternas innehåll och värderingar. Alla inom vården och omsorgen behöver ju inte göra samma sak på precis samma sätt. Så skulle jag själv tänka om jag satt på kommun eller landsting och upphandlar detta, säger Ulrika Stuart Hamilton.

Hon förklarar en del av det som är speciellt för idéburna verksamheter och som skiljer dem från privat och offentligt driven vård och omsorg.

– De bärs av en idé som man tillämpar och som ofta är sprungen ur en särskild människosyn. Det här skapar ett extra mervärde jämfört med privata och offentliga verksamheter. Därmed inte sagt att de sistnämnda inte har engagemang och idéer. Det som i grunden skiljer är att idéburna verksamheter har tillkommit utifrån en värdering och att detta mer präglar innehållet i verksamheten och mötena med människor varje dag.

– Här finns väldigt engagerad personal som brinner för det man gör, det är vad jag ser ute i verksamheterna. Att exempelvis utgå från patienten eller den enskildes behov blir aldrig klyschor, man omsätter det verkligen i praktiken.

En tydlig skillnad jämfört med många privata verksamheter är förstås att överskott eller vinster, som man även behöver i idéburna verksamheter, genomgående går tillbaka till själva verksamheten. En skillnad jämfört med offentliga verksamheter är att man hos de idéburna ofta har kortare beslutsvägar och är bättre på att ta tillvara personalens engagemang. Det är vanligt att medarbetare vittnar om det.

– En annan väsentlig skillnad är att idéburna verksamheter ofta gör olika slag av viktiga insatser för patienter och brukare som offentliga verksamheter normalt inte gör därför att det inte ingår i deras uppdrag. Våra verksamheter ser mer av de här glappen i behov som behöver mötas. Offentliga organisationer har i regel inte samma flexibilitet.

För lite idéburet i Sverige

Det är uppenbart att idéburna verksamheter har flera viktiga fördelar som bidrar till den mångfald som alla tycks vilja ha. Ändå står sektorn bara för 2,3 procent av vården och omsorgen i Sverige, mätt i antalet anställda. Motsvarande andel i Danmark är 13,8 procent och i Norge 7,8 procent.

Den offentligt drivna vården och omsorgen var mycket dominerande i Sverige under många år. När man sedan från 1980-talet och framåt släppte in privata alternativ, vilket också skedde i Danmark och Norge, tog den privata sektorn en större del av kakan i Sverige än den gjorde i grannländerna.

– Med rätt förutsättningar kan idéburen vård och omsorg bli mycket större även här i Sverige. Det borde kunna röra sig om åtminstone omkring 10 procent av totalen. Hos politikerna är våra idéburna verksamheter mycket populära i alla partier, men vi vill se mer tydliga utslag av det intresset i verkligheten. På den punkten är det lite för mycket prat och för lite verkstad, menar Ulrika Stuart Hamilton.

Onödiga hinder i upphandlingar

Om vi vill ha en större idéburen sektor inom vård och omsorg behövs förändringar inom bland annat två nyckelområden, som Famna också arbetar aktivt med:

  • Upphandlingsregler och hur de tillämpas
  • Kapitalförsörjning för tillväxt

När det gäller upphandlingar rör det sig om flera saker. Det största problemet är hur dagens lagar och regler tillämpas, anser Ulrika Stuart Hamilton.

– I många upphandlingar tittar man för ensidigt på lägsta pris och det passar inte ihop med det som idéburna verksamheter står för. De som upphandlar måste inte gå på lägsta pris, även om deras jurister kanske säger det. Men många gör så för att ha ryggen fri och undvika tidsödande överklaganden.

– Det är också viktigt att man inte specificerar för många krav i upphandlingarna kring hur verksamheten ska bedrivas. Då begränsar man värdefulla innovationer och idéer. Man bör specificera vad som ska göras, inte hur det ska göras.

Det är bland annat de här tillämpningarna av regler som avgör hur mycket idéburna verksamheter kommer fram och kan utvecklas i Sverige, menar Ulrika Stuart Hamilton. Men det behövs också ändringar på regelnivå, och även här finns uppenbara möjligheter på EU-nivå, som Sverige ännu inte har infört.

Enligt ett EU-direktiv behöver man t.ex. inte göra en offentlig upphandling om kontraktsvärdet är under 750.000 euro och tjänsten inte är gränsöverskidande. Det finns också möjlighet att göra undantag för vissa sociala tjänster. Men de här möjligheterna finns ännu inte med i den svenska lagstiftningen och risken är att de senare inte kommer med ordentligt. EU-direktivet som nu finns ger idag Sverige och andra EU-länder möjlighet att vidga undantagen och göra upphandling mer flexibel inom sociala tjänster. Det är viktigt att de möjligheterna fullt ut också regleras i svensk lag, menar Ulrika Stuart Hamilton.

En annan och flexiblare möjlighet är att använda s.k. Idéburet Offentligt Partnerskap (IOP). I Sverige finns idag ett 60-tal exempel på IOP inom olika områden, exempelvis kvinnojourer och flyktingmottagning. IOP-samarbeten handlar i praktiken bara om sådant som anses så speciellt att det inte går att upphandla på en marknad på vanligt sätt. Var gränsen går är lite oklart, vilket är ett hinder i sig.

Vill nyansera vinstdebatten – stelbenta regler kan få negativa konsekvenser

Det har på senare tid varit mycket debatt kring vinster i välfärden och hur de ska kunna användas. Detta är en debatt som Famna vill nyansera. I den pågående Välfärdsutredningen, som inte minst behandlar vinstfrågan, ser Ulrika Stuart Hamilton en risk för att det kommer förslag som kan minska valfriheten för medborgarna och redan i direktiven till Välfärdsutredningen finns tongångar som kan komma att påverka även idéburna verksamheter på ett negativt sätt.

– Det talas där om att skattemedel bara ska få användas till det som de är avsedda för. Men om detta ska tolkas bokstavligt på enhetsnivå och omsättas till stelbenta regler kan det leda till att exempelvis en Stadsmission inte kan fördela överskott från en del av verksamheten till en annan del där resurserna just då bättre behövs. Det vore mycket olyckligt.

– Våra medlemmar har mångfacetterade verksamheter med olika sorters finansiering, allt ifrån offentliga kontrakt, medlemsavgifter, försäljning i egna secondhand-butiker, insamlade bidrag, föreningsstöd till volontärinsatser. En reglering av överskottshantering ned på enhetsnivå skulle omöjliggöra vissa aktiviteter, kanske hela verksamheter. Vi tycker det är viktigt att man ser varje organisation som en helhet, säger Ulrika Stuart Hamilton.

Rent allmänt tycks den idéburna sektorn ha många viktiga fördelar och en intressant potential att utveckla välfärden i en riktning som alla kan stå bakom. En god idé verkar därför vara att på olika sätt släppa fram och stimulera idéburna verksamheter så att de får en större roll i välfärden.

– I Sverige har vi ett starkt och livaktig civilsamhälle. Men vi har en alldeles för liten och okänd idéburen omvårdnads- och vårdsektor. Det vill vi ändra på, säger Ulrika Stuart Hamilton.

 

Red / Staffan Nilsson
skribent

3 april, 2016

Den finska skolan

Finland har återigen väckt uppmärksamhet med sitt framgångsrika skolsystem. I en artikel publicerad i Los Angeles Times (18/3 2016) hyllas den finska skolmodellen. Artikeln har fått stor spridning och även plockats upp och publicerats i södra halvklotets äldsta och fortfarande existerande tidning: The Sydney Morning Herald. …

LÄS MER

Finland har återigen väckt uppmärksamhet med sitt framgångsrika skolsystem. I en artikel publicerad i Los Angeles Times (18/3 2016) hyllas den finska skolmodellen. Artikeln har fått stor spridning och även plockats upp och publicerats i södra halvklotets äldsta och fortfarande existerande tidning: The Sydney Morning Herald.

I Internationella rapporter över de bästa kunskapsresultaten har de finska eleverna länge toppat listorna. Skolan ger inte bara smarta elever, utan den sägs även vara den mest jämlika. Det var även den finska skolan som vår tidigare skolminister Jan Björklund använde som referens när han skulle ta itu med den svenska ”flumskolan”. Han hänvisade då till finländarnas förmåga att hålla ordning och ha disciplin, till deras strikta undervisning och många långa prov.

Men faktum är att forskning visat att det är helt andra framgångsfaktorer som gör den finska skolan så framgångsrik. Det är även dessa faktorer som journalisten, William Doyle, lyfter fram i sin artikel i Los Angeles Times.

William Doyle blev själv inspirerad av Harvard-professorn Howard Gardner som uppmanade sina landsmän i Amerika: ”lär er av Finland som har de mest effektiva skolorna och som gör precis det motsatta mot vad vi gör här i United States.” Så han tog sin sjuåriga son och flyttade till Finland för att testa.

Hans sammanfattning av anledningarna till att Finland lyckas så bra är bland annat att barnen inte börjar i skolan förrän de är sju år. Istället för akademisk utbildning får de sjunga, leka, och diskutera. De flesta barn går eller cyklar till skolan, och man har en kortare skoldag med färre läxor.

”Finland slösar inte tid eller pengar på standardiserade tester av låg kvalitet.” Han fortsätter: ”I klassrummet är barnen tillåtna att ha roligt, fnissa och dagdrömma då och då. Finländarna gör verklighet av talesätten som jag så många gånger hört: ’Låt barn få vara barn’, ’Barnens uppgift är att leka’ och ’Barn lär sig bäst genom att leka'”.

Det verkar som om Jan Björklund åtminstone hade ett rätt: vi svenskar kan ha något att lära av våra grannar i Öst.

Läs hela artikeln här.


31 mars, 2016

Schweiz ger komplementärmedicin samma status som vanlig

Inrikesministeriet i Schweiz har meddelat att de avser ge fem olika komplementär- och alternativmedicinska metoder samma status som den konventionella medicinen.…

LÄS MER

Inrikesministeriet i Schweiz har meddelat att de avser ge fem olika komplementär- och alternativmedicinska metoder samma status som den konventionella medicinen.

De fem metoderna som det handlar om är: homeopati, holistisk medicin, örtmedicin, akupunktur och traditionell kinesisk medicin.

År 2009 genomfördes en folkomröstning i landet där två av tre schweizare (67 procent) röstade ja till att införliva de så kallade KAM-metoderna i den offentliga vården. Röstningen tillsammans med ökad forskning på området kan antagligen ses som en bidragande orsak till beslutet.

Senast maj 2017 beräknas metoderna få samma status som den vanliga medicinen har i Schweiz.

 

 


30 mars, 2016

Finska forskare vill revolutionera undervisningen

Bör skolan förnya sig och inlärningsmetoderna moderniseras? Ja, det har forskare vid Helsingfors universitet konstaterat.…

LÄS MER

Bör skolan förnya sig och inlärningsmetoderna moderniseras? Ja, det har forskare vid Helsingfors universitet konstaterat.

På Helsingfors universitet vill man ligga i framkant vad gäller framtidens lärande. Därför har man låtit en grupp inlärningsforskare vid skolan undersöka hur detta bäst skulle kunna gå till. Under förra året presenterade gruppen fyra olika teser som ska utgöra grunden för den nya undervisningen.

Vägen till kunskap går via nyfikenhet

Tes 1 handlar om att skapa en undervisning som ger upphov till känslor. Att väcka barnets eget intresse för kunskap.

”Traditionellt har skolan koncentrerat sig på information, och känslor har åsidosatts trots att det är känslorna som reglerar inlärningen.” skriver forskarna i ett pressmeddelande.

Kristiina Kumpulainen, professor i pedagogik, förklarar vidare:
”Att bli intresserad är en biologisk egenskap hos människan, men omständigheterna kan förlama intresset.”

Mer kreativitet istället för pluggande

Tes 2 handlar om att satsa på mer kreativt tänkande. Kreativitet kommer bli människans nyckel i en framtida värld av ännu smartare artificiell intelligens. Det handlar om att lära ut hur man kan lära sig. Att lära för livet.

”Mer relevant är att veta var man kan hitta information och kunskapen att avgöra hurudan information som är pålitlig” säger Katri Saarikivi, forskare vid enheten för kognitiv hjärnforskning, i en intervju till finska YLE.

Värdet av hobbys och inspirerande inlärningsmiljöer

I den tredje tesen lyfter forskarna fram vikten av att få till ett tätare samarbete med pedagoger utanför skolan.

”Inlärningen är på toppnivå när barn utövar sina hobbyer. Ingen annanstans är inlärning så lätt och omfattande. Varför isolerar vi hobbyerna från skolan, studerandet och arbetet?” Det frågar sig forskningsdirektör Mari Tervaniemi.

Och så tillslut, tes 4, som handlar om att göra inlärningsmiljön inspirerande och flexibel. Den ska designas utifrån undervisningen behov, inte tvärtom.

En normal människa lär sig inte genom att man bara lyssnar när någon annan talar. Man lär sig inte heller att jobba genom att lyssna passivt” säger Kirsti Lonka, professor i pedagogisk psykologi. Hon menar att långtråkighet är ett stort problem i skolorna och att det delvis kan motverkas genom hur man väljer att designa rummen.