11 juni, 2016

Synen på frihet påverkar mer i våra liv än vi tror

Man kan se på frihet på många olika sätt i olika sammanhang. En sak är säker – vår syn på frihet påverkar samhället och våra liv, på fler sätt än vi kanske tror. Här döljer sig en del motsägelser och rena missuppfattningar som har stor betydelse. Det blir tydligt i ett samtal med Hans Ruin, som är professor i filosofi på Södertörns högskola.…

LÄS MER

Man kan se på frihet på många olika sätt i olika sammanhang. En sak är säker – vår syn på frihet påverkar samhället och våra liv, på fler sätt än vi kanske tror. Här döljer sig en del motsägelser och rena missuppfattningar som har stor betydelse. Det blir tydligt i ett samtal med Hans Ruin, som är professor i filosofi på Södertörns högskola.

Frihet passar inte in i strikt vetenskaplig världsbild

Hans Ruin har bland mycket annat fördjupat begreppet frihet i relation till bildning. Friheten är något som har intresserat många filosofer genom historien. Men vad är det egentligen i människan som är fritt? Enligt Hans Ruin har ofta svaret varit att det är människans vilja. Men redan här finns ett filosofiskt problem, menar han.

– Den fria viljan är också i sig en kausalitet, dvs den skapar en egen orsak till det som sker. Det betyder att allt inte har en ”naturlig” förklaring enligt bestämda mönster eller enligt statistik och sannolikhetsberäkningar som är vanligt inom många vetenskaper.

På en del områden som moral, juridik, politik och pedagogik utgår man från att friheten är en självklar realitet. Men inom naturvetenskaperna och psykologin kan man diskutera naturens och kroppens sätt att fungera som om friheten inte fanns, utan snarare som att friheten är en sorts resthypotes i avvaktan på att naturvetenskapen kommer fram till den slutliga förklaringen på allt, menar Hans Ruin. Inte minst inom genetiken och beteendevetenskapen är detta ett vanligt sätt att resonera.

– Det finns en paradox mellan frihet och lagbundna mönster. Även själva idén om att allt är lagbundet förutsätter ju ett tänkande som är fritt från denna lagbundenhet. Om exempelvis en genforskare vill hävda att generna är orsaken bakom allt mänskligt beteende blir paradoxen tydlig. Den teorin vilar ju åtminstone på en människas frihet från betingning, nämligen forskarens egen.

Många ser sig nog allmänt som ganska fria i Sverige. Är det en illusion?

– Det finns många olika sidor av det här. Politiskt måste man nog utgå från att vi är ganska fria och att vi fritt kan lägga vår röst etc. Dock kan det som för en viss grupp ses som nödvändigt för att åstadkomma frihet, innebära en begränsning av friheten för en annan grupp. Samtidigt är det också uppenbart att många lever under sociala och ekonomiska omständigheter som inskränker friheten.

Inom vetenskapen är det däremot svårare att definiera vad frihet är, menar Hans Ruin. Friheten passar inte in i en strikt vetenskaplig världsbild där allt har en lagbunden orsak. Frihet är ju sin egen orsak.

– När vetenskapen kommer fram till att människan på olika sätt inte är fri pga genetisk och biologisk historia, så bör man vara skeptisk till den slutsatsen.

Man kan konstatera att friheten ser olika ut på olika områden, exempelvis inom den etiska/politiska sfären respektive inom den vetenskapliga/metafysiska. Men ett problem är, enligt Hans Ruin, att många i sina tankar och resonemang rör sig mellan och blandar ihop dessa utan att tänka på det.

Frihet innebär ansvar

– Det här påminner oss om att frihet handlar om ansvar, vilket är en komplicerad sak som man ofta vill värja sig från. Men vi har ansvar för de kunskaper vi skapar och politiska beslut som tas. Vi är handlande individer i ett fortgående sammanhang. Om vi bara reducerar oss till strikt vetenskapliga effekter, så duckar vi också för att vara människor.

Även om många spontant i livsutövningen upplever sig fria, tycker Hans Ruin att vår kultur har svårt att handskas med det här begreppet. Han menar att det finns en sorts naiv tilltro till rätten att fatta sina egna beslut. Den typen av frihet visar sig mer som en insisterande form av egensinnighet.

– Det är en paradox i samhället att man odlar uppfattningen att man får göra som man vill, samtidigt som man inte får ihop förklaringen på vad frihet är och vad den egentligen innebär. Det är också viktigt att inse att vi aldrig är utan ett sammanhang i vår frihet, ett sammanhang som man inte har skapat själv, dvs en situation. Friheten är alltid situationell.

Behöver man ständigt återupprätta friheten?

– Ja, så är det nog. Den slingrar lätt in sig och försvinner. Politisk frihet är ett ständigt pendlande mellan frihet och underkastelse. Men det här gäller också i våra egna liv. Det är lätt att dra sig undan det ansvar som frihet innebär. Underkastelse kan vara lockande för människor. Men man har ansvar.

Kan ha stor betydelse för komplext läkande

Inom vilka områden kan man, utöver vetenskap, få in mer av människans fria handlande som orsak och förklaring? Kanske inom hälso- och sjukvården?

– Frihet är en orsaksgrund som förklarar och motiverar vad som sker. Den utgår från att jag har en vilja och själv väljer hur jag handlar. Jag är då min egen orsak. Det är just detta som är grejen med friheten, menar Hans Ruin.

Han pekar på att det här har stor betydelse inom vissa områden, men mindre betydelse inom andra. Ska man exempelvis reparera ett brutet ben så spelar inte friheten så stor roll. Det är bara att gipsa. Läkandet är då inte en vilja.

– Men när det gäller läkande på mer komplex nivå är det annorlunda. Många fysiska sjukdomar är uttryck för lidande och hur människor lever sina liv. Sjukvården bör ta större grepp om människan som en fri varelse, och att en del av orsakerna inte måste vara helt kausalt bestämda utifrån naturvetenskaplig lagbundenhet. Annars kan det exempelvis bli så att man i för hög grad ger människors vantrivsel medicinska diagnoser och medicinerar själslivet.

Det här menar Hans Ruin ställer krav både på den som behandlar och den behandlade. Många av våra folksjukdomar som övervikt, hjärt- och kärlsjukdomar med mera är knutna till psyko-fysiska faktorer och livssituation. Att inskränka sig till rent medicinsk analys räcker inte. Detta är ett exempel på hur sättet att se på frihet påverkar hur vi ser på människan, vilket får konkreta följder.

Frihet viktig i bildning

Rousseau ansåg att bildningsarbete syftar till frihet. Hur står det till med detta i dagens skola?

Idén att en fullvärdig människa måste öva sig in i detta ligger djupt i oss, dvs att vi föds mer ofria och att utbildning ger redskap att leva friare. Många utbildningspolitiska dokument bejakar också detta, menar Hans Ruin.

– Men det här handlar inte bara om kritiskt tänkande, utan också om att agera utifrån sitt eget omdöme och sin kunskap. Klassiska texter från upplysningstiden tar upp detta och mycket av vårt pedagogiska tänkande vilar på den tiden. Exempelvis Kant talade bland annat om att våga utveckla och lita på sitt eget omdöme.

Man utbildar med sikte på att den som utbildas ska vinna frihet, men det betyder inte att allt ska vara fritt. Att tillförsäkra någon kunskap och erfarenhet innebär en viss auktoritativitet, men inte med syftet att forma någon efter en viss mall. Det står här inte i motsatsförhållande till frihet, utan handlar snarare om att tillerkänna någon en auktoritativitet, för att kunna förlita sig på den personen.

– Det här är en svår avvägning som gäller både för lärare och i föräldrars eviga dilemma. Även om ett barn är vetgirigt så värjer sig barnet också från sådant som behöver göras i någon form av underkastelse. Det behövs förstås lite hårt arbete också, inte bara egen lust, säger Hans Ruin.

Inte bara jag, jag, jag

Han menar också att bildningsarbete även handlar om att utsätta sig för det främmande. Ofta fastnar man i en polariserad diskussion om vi ska lasta över gammal bråte på barn istället för sådant som de har nytta av.

– Men detta är inte bara en fråga om att forma människor, utan även att öppna upp människan för något främmande, för att hon inte ska bli innesluten i sig själv. Sådant kan man exempelvis få genom litteratur och konst. Det mötet är viktigt att åstadkomma, utöver naturvetenskapliga ämnen som förstås också behövs. Annars finns en tendens till en krympt egen värld.

– Bildning syftar till frihet. Men idag fastnar människor lätt i den egensinniga synen på frihet – bara jag, jag, jag. Det är viktigt att öppna människan mot ett större du – dvs någon eller något annat som man kan möta.

En annan aktuell aspekt på bildning och frihet gäller människan som ekonomisk varelse. Det pågår idag en debatt om hur vi utbildar blivande ekonomer, berättar Hans Ruin.

– Vad är det egentligen för tankemodeller vi bygger utbildningen på? Här finns en tendens att grunda dessa mest på enkla modeller där människan är en vinstmaximerande maskin. Det är en intressant och viktig debatt. Hur utbildar vi vår samhälleliga elit? Som ekonomiska egoister?

Det här anknyter faktiskt till en form av totalisering eller en idé om ett samhälle där alla blir kuggar i ett maskineri, utan egen ansvar, menar Hans Ruin.

– Jurister och ekonomer behöver lära sig mer om frihet och ansvar. Det är viktigt att inte reducera sin egen yrkesutövning till en mekanisk procedur.

Kan man definiera sig som människa utan att definiera sig som fri?

– Nej, utan det är man inte en människa.

Text: Red / Staffan Nilsson
skribent
9 juni, 2016

Det spirar i Egyptens öken

Vid 18-års ålder satte Ibrahim Abouleish för första gången ögonen i en roman av Goethe. Det var allt som behövdes för att väcka en törst i honom som inte gick att tillfredsställa i Egypten. Boken, språket, tankarna och kulturen som mötte honom genom Goethe drev den unge Ibrahim Abouleish i landsflykt, i jakten på en kultur han inte kände men som han måste få lära känna.…

LÄS MER

I början av maj kom forskaren, farmaceuten, den sociala entreprenören och vinnaren av 2003 års Right Livelihood Award (”alternativa nobelpriset”), Ibrahim Abouleish till Ytterjärna Kulturhus och höll där en öppen föreläsning på temat FN:s hållbara utvecklingsmål och SEKEM.

Salen var välfylld och föreläsningen öppnade med visningen av en introduktionsfilm till SEKEM, ett mångfacetterat samhällsprojekt i de nordliga delarna av Egypten, som Ibrahim Abouleish grundade 1977.

För att förstå SEKEM, dess värdegrund och betydelse i kontexten av Egyptens moderna historia, är det nödvändigt att först fördjupa sig lite i personen Ibrahim Abouleish.

Vid 18-års ålder satte Ibrahim Abouleish för första gången ögonen i en roman av Goethe. Det var allt som behövdes för att väcka en törst i honom som inte gick att tillfredsställa i Egypten. Boken, språket, tankarna och kulturen som mötte honom genom Goethe drev den unge Ibrahim Abouleish i landsflykt, i jakten på en kultur han inte kände men som han måste få lära känna.

– Det var som att jag var en mycket törstig man som fick lite att dricka och först då inser hur törstig han är.

Abouleish emigrerade alltså, och lämnade sin tämligen bekväma övre medelklasstillvaro i en välbärgad handelsfamilj i Kairo, för att bege sig till Graz i Schweiz.

Väl ankommen kom Ibrahim Abouleish att ägna sig åt farmakologi. Han var ung, viljestark och ambitiös, och tog 1969 en doktorsgrad i ämnet. Snart hade han etablerat sig som en framgångsrik forskningsledare och schweizisk medborgare, han var lyckligt gift och far till två barn.

Det tidigare hemlandet Egypten fanns kvar, men då kanske närmast som en bakgrund i en pågående biografi, ett förflutet utan någon större inverkan på nuet.

År 1975 konfronterades Ibrahim Abouleish med två händelser som kom att helt och hållet förändra hans och hans familjs liv. Under en resa där han hälsade på familj och vänner i Egypten kom Abouleish att greppa allvaret bakom de utmaningar landet stod inför, och han kände att de kanske trots allt var en del av honom. 1975 befann sig Egypten i ett slags vakuum mellan det så kallade Yom Kippur-kriget mot Israel två år tidigare, och det historiska fredsavtalet med samma land två år senare. Den store samhällsreformatorn och förespråkaren för en enhetlig socialistisk arabisk stat Gamal Abdel Nasser var död sedan fem år, och Anwar Sadat styrde ett land i djup existentiell kris.

Den andra händelse som konfronterade Ibrahim Abouleish 1975 var av mer beskedlig art, men intrycket den gjorde var inte desto mindre omvälvande. Åren som forskare och forskningsledare i Graz hade kommit att ta allt mer av hans tid i anspråk, och familjen sattes åt sidan. Till slut fick han vid något tillfälle höra från en av sina söner att pappa, han var ”den där som vi äter lunch med varje söndag”.

Två år därefter, 1977, flyttade Ibrahim Abouleish tillsammans med sin familj tillbaka till Egypten, med en radda visionära planer på hur man skulle kunna utveckla ett hållbart samhälle i bagaget.

– När jag 1975 besökte Egypten slogs jag av den stora skillnaden mellan landet jag lämnade och landet jag återvände till. Jag fick en stark förnimmelse av att Egypten var dött; inte bara var marken ofruktsam och död, men även den grundläggande sociala sammanhållningen, den samhälleliga livsviljan. Min fråga var och är egentligen fortfarande densamma: hur kan vi skapa ett hållbart samhälle? Om vi lyckas med att odla på ett sätt som skapar bördighet, kommer öknen att spira och produkterna blir fulla av liv.

Så jag köpte en bit land i Belbeis, 60 km norr om Kairo, som dittills använts enligt det moderna jordbrukets metoder, med intensiv kemikaliebesprutning från luften och överutnyttjande av vattenresurserna. Från Europa hade jag med mig ett omfattande nätverk av kunniga människor inom alla möjliga områden, och jag bjöd dit dem och satte igång med att reformera platsen.

En öken och ett jordbrukarland

Det kan tyckas paradoxalt att ett land som till 90 % består av öken också är känt som vistelseort för en av världens äldsta jordbrukande civilisationer. Allt hänger dock ihop med Nilen, i vars mycket bördiga deltan det egyptiska jordbruket föddes. Men trots att Nildeltat genom olika bevattningsprogram under senare delen av 1900-talet utvidgats kraftigt är det än idag bara 3,5 % av landets totala yta som räknas som bördig jordbruksmark. Med en så stor koncentration av bördighet till en mycket liten del av landet uppstod också oundvikligen stora klassklyftor, där ägare av bördig mark kunde räkna med god avkastning på tämligen litet arbete, medan jordbrukare i mindre bördiga områden tvangs att slita för magert utbyte.

Under Gamal Abdel Nassers tid gjordes flera omfattande landägarreformer för att åtgärda dessa klasskillnader. Ägandet av mer än 50 feddan (1 feddan = 0,42 hektar) jordbruksmark av en enskild landägare förbjöds, och bördig mark som konfiskerats delades ut till landsortsbefolkningen. Resultatet blev att jordbruket styckades upp i många mindre delar. Samtidigt genomgick Egypten en kraftig befolkningsökning och kunde i allt mindre grad försörja sig självt utan att importera livsmedel. Det är under denna tid som det kemikalieintensiva jordbruket och de stora bevattningsprojekten infördes som försök att öka andelen jordbruksmark och höja produktionen.

Ibrahim Abouleishs arbete med att skapa ett hållbart samhälle tog således sin utgångspunkt med det allra mest basala; marken vi odlar och maten vi äter. Jordbruket lades om enligt biodynamiska odlingsprinciper, där gården betraktas som en helhetlig organism och där markens humuslager byggs upp genom odling. Snart producerades förutom grönsaker även kryddor och téer, och 1991 odlades världens första biodynamiska bomull genom SEKEM. För att hålla takt med den växande efterfrågan på produkterna och underlätta för andra bönder att ställa om till hållbara odlingsformer initierades the Egyptian Biodynamic Association (EBDA) och Center of Organic Agriculture (COA) med gården i Belbeis som föregångare.

Det ekologiska jordbruket i Egyptens andel av den totala jordbruksytan är än så länge mycket blygsam. Men omställningstakten är hög, inte minst beroende på goda exportmöjligheter när efterfrågan på ekologisk mat växer internationellt, och runt 20 000 hektar ekologisk odlingsmark finns idag, med ytterligare ca 20 000 hektar under omställning. Idag är SEKEM ett nätverk av många mindre eller medelstora jordbruk som bedriver biodynamisk odling i Egypten.

Nästan all grönska och allt jordbruk i Egypten kommer från Nilen och dess delta. Bild: Jacques Descloitres, MODIS Rapid Response Team, NASA/GSFC

 

Hållbar utveckling är inte bara ekologi

– Det är lätt att se hållbar utveckling enbart i termer av ekologi och jordbruk. I verkligheten är det naturligtvis mycket mer än så; SEKEMS modell för ett hållbart samhälle är i själva verket fyrdelat – Ibrahim Abouleish tecknar ett fyrklöver på tavlan, och skriver vid vart och ett av bladen ett av följande Ekonomi, Ekologi, Kultur och Politik – och det är ett balanserat samspel mellan dessa fyra område vi försöker genomföra i praktiken.

Det innebär t.ex. att allt överskott från ekonomi- och ekologisfären går till upprätthållandet av kultursfären. Mer konkret innebär det också att det på SEKEM:s gårdar även bedrivs undervisning enligt waldorfpedagogikens metoder, konstnärliga övningar och hantverk, forskning och diskussioner kring politiska teman. Det sociala entreprenörskapet odlas genom ett Social Innovation Centre och 2012 öppnade det ideellt drivna Heliopolis University i Kairo, delfinansierat av SEKEM.

– Tanken är att vi bör undervisa unga människor i livets komplexitet, men med en positiv holistisk inriktning. T.ex. hur vi kan göra jorden fruktbar, rent konkret. För oss i Egypten är den frågan påtaglig på ett sätt som är svårt att föreställa sig i Europa, därför att vi är ett land som i princip består av öken.

En av orsakerna till att det är så svårt att åstadkomma hållbar utveckling i ett hållbart samhälle idag är den hegemoni som den ekonomiska sfären har fått, säger Ibrahim Abouleish.

– Om vi tittar på samhällen idag ur ett större och mer globalt perspektiv, är det ganska tydligt hur den ekonomiska sfären har fått alldeles för mycket tyngd. Samtidigt har kraften i den politiska sfären givit vika; det har skett alldeles för lite utveckling där. I Egypten dras vi med mycket svaga politiska institutioner.

Politiken är ett reglerande instrument för ekonomisk fördelning. Om balansen i samspelet förskjuts och den politiska sfären tappar kraft till förmån för den ekonomiska sfären, kommer vi istället för ett reglerande instrument som minskar fattigdomen att få ett instrument som skapar ännu mer fattigdom. Det försöker vi ändra på b.la. genom the Social Innovation Centre, där vi i princip försöker implementera social hållbarhet i samhället.

Var ligger då hoppet för ett framtida hållbart samhälle?

– Hos individen. SEKEM är egentligen helt och hållet baserat på social aktivitet, på främjandet av en process där en person i ett kollektiv blir till en individ. En sådan process innefattar existentiella frågor som vem är jag och vad är det för mening, och den tar tid. Men det är den enda meningsfulla processen att gå för att komma till hållbarhet. Och den innefattar konst! Konst och konstnärer har en otroligt viktig roll i att förstå livet.

Text: Tord Ranheim
skribent
6 juni, 2016

Familjer med antroposofisk livsstil stressar mindre

Under tolv år har en bred forskargrupp vid Karolinska Institutet undersökt varför familjer med en antroposofisk livsstil har hälften så stor risk att utveckla allergier, jämfört med andra barn. …

LÄS MER

Under tolv år har en bred forskargrupp vid Karolinska Institutet undersökt varför familjer med en antroposofisk livsstil har hälften så stor risk att utveckla allergier, jämfört med andra barn.

Än så länge har man inte kunnat bevisa vad det är i den antroposofiska livsstilen som ger barnen ett större allergiskydd, men den senaste tesen från forskarteamet är att det har att göra med en lägre stressnivå hos de antroposofiska barnen.

Johan Alm, som leder studien vid Karolinska institutet, berättar för SVT:
Vi kunde se att livsstilen påverkar nivån av ett stressrelaterat hormon, kortisol, redan vid ett halvt års ålder. Och de som har låga nivåer av stresshormonet utvecklar mindre ofta allergi.

Forskarna jobbar vidare med att lösa mysteriet med de allergifria antroposoferna i Järna.


4 juni, 2016

Antibiotika till kor ökar metanutsläpp och påverkar mikroorganismer

En internationell studie har visat att komockor från djur som får antibiotika släpper ut nästan dubbelt så mycket av den starka växthusgasen metan. Samtidigt påverkar antibiotikan ekosystemet långt utanför själva kon.…

LÄS MER

Komockor från djur som får antibiotika släpper ut nästan dubbelt så mycket av den starka växthusgasen metan. Samtidigt påverkar antibiotikan ekosystemet långt utanför själva kon. Det visar en internationell studie som letts av Tomas Roslin vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU. Det finns alltså fler anledningar att vara restriktiv i användningen av antibiotika i lantbruket, utöver den nog så allvarlig risken för ökad antibiotikaresistens.

Forskarna undersökte och jämförde komockor från kor som behandlats med ett bredverkande antibiotikum (tetracyklin) respektive komockor från obehandlade djur och fann flera tydliga skillnader. I dyngan från behandlade kor hade den mikrobiella floran en annan sammansättning och tarmfloran hos dyngbaggar som lever i dessa komockor är annorlunda. Det här är ett antibiotikum som används flitigt i delar av världen, inte bara för att bota sjukdom utan också för att djuren ska växa snabbare. När effekten av dessa sprids i jordbrukets ekosystem kan det få oönskade miljökonsekvenser.

Att komockor från djur som fått antibiotika släpper ut så mycket mer metan anses anmärkningsvärt, och det är första gången forskning visar detta. Nu behövs studier kring omfattningen av det här problemet, anser forskarna. Man behöver också få svar på hur antibiotika påverkar mängden metan som korna rapar upp, eftersom de utsläppen är större än från dyngan.

Foto från Pexels.

Text: Red / Staffan Nilsson
skribent

3 juni, 2016

Ekologiskt slår konventionellt i aktuell forskning

Det är mycket som talar för mer ekologiskt inom odling och matproduktion. Inom projektet MatLust lyfter Beras International fram en del aktuell och bitvis mycket omfattande forskning på området. Här är några axplock och lästips. …

LÄS MER

Det är mycket som talar för mer ekologiskt inom odling och matproduktion. Inom projektet MatLust lyfter Beras International fram en del aktuell och bitvis mycket omfattande forskning på området. Här är några axplock och lästips.

Ekologiskt mer hållbart än konventionellt

Att ekologiskt lantbruk är mer hållbart än konventionellt visas i en s.k. metastudie som omfattar 40 år av forskning på området. Det är forskare vid Washington State University som har jämfört ekologisk och konventionell produktion ur hållbarhetssynpunkt och då tittat på aspekterna produktion, miljö, ekonomi och välbefinnande. De har brutit ner dessa till totalt 12 delaspekter. Ekologiskt presterar bättre än konventionellt ur de allra flesta aspekter och i ett par av delaspekter är det ganska jämnt. Bara när det gäller skördstorlek presterar ekologiska odlingssystem mindre än konventionella. Men det är en sanning med modifikation – under sämre odlingsförhållanden ger ofta de ekologiska större skördar. Dessutom har ekologisk odling enligt studien visat sig vara mer lönsam än konventionell, vilket är en av hållbarhetsaspekterna som finns med i studien.

Mer om studien

Är ekologisk mjölk hälsosammare än konventionell?

En del försiktiga svar på den frågan har kommit fram i en metaanalys av nära 200 jämförande studier. Den visar bland annat att ekologisk mjölk genomsnittligt innehåller 56 procent mer omega-3-fetter än konventionell. Omega-3-fetter brukar kopplas till minskningar av hjärt-kärlsjukdom, förbättrad neurologisk utveckling och funktion och ett bättre immunförsvar. Den högre mängden omega-3-fetter i ekologisk mjölk beror främst på att ekologiska kor i högre grad betar och äter grovfoder, medan konventionella kor i högre grad utfordras med spannmål, majs och soja. Forskarna har hittat fler skillnader i innehåll i mjölken när det gäller exempelvis andra fleromättade fetter, antioxidanter, jod och e-vitamin. Förmodligen finns det hälsofördelar med ekologisk mjölk, men det behövs ytterligare forskning kring det.

Läs mer här.

Mer antioxidanter och mindre kadmium i eko-grödor

Ekologiska grödor innehåller mer antioxidanter och mindre kadmium, jämfört med konventionella. Det konstateras i en metaanalys som omfattar 343 studier. Genomsnittligt fanns 17 procent mer antioxidanter i ekologiska grödor, men skillnaderna för vissa grödor kunde vara ända upp till 69 procent. Anledningen anses bland annat vara att konventionella grödor ges mer intensiv gödning och/eller bevattning och att det ger större grödor men inte motsvarande högre innehåll av mineraler, vitaminer och antioxidanter. Man talar här om en utspädningseffekt. Ekologiska grödor innehåller i genomsnitt 48 procent mindre av den giftiga metallen kadmium. Det anses hänga samman med den konventionella odlingens användning av konstgödsel. Föga förvånande innehåller konventionella grödor mycket oftare rester av bekämpningsmedel. Att sådant även kan förekomma i ekologiska grödor kan troligen ha sin förklaring i att ekoodlingar kan kontamineras av bekämpningsmedel från konventionella odlingar.

Läs mer här

Är ekologiskt kött bättre näringsmässigt än konventionellt?

En översiktstudie av 67 studier på området visar att det finns skillnader. Ekologiskt kött innehöll cirka 47 procent mer nyttiga omega-3-fetter, 16 procent mer omega-6-fetter och lite mindre av de två mättade fetterna myristinsyra och palmitinsyra. När det gällde mineraler, vitaminer och antioxidanter samt förekomsten av giftiga metaller och pesticider har det gjorts för få studier för att forskarteamet ska kunna dra slutsatser. Men det slås fast att man nu för första gången kunnat konstatera signifikanta skillnader mellan ekologiskt och konventionellt kött.

Läs mer här.

Foto från Pexels.

Text: Red / Staffan Nilsson
skribent

30 maj, 2016

Vidarkliniken, quo vadis?

Anders Kumlander bloggar: "Jag har under de senaste åren haft uppgiften att delta i styrelsearbetet i Vidarkliniken, nordens enda integrativmedicinska sjukhus, där ”skolmedicin” kompletteras med läkemedel hämtade ur naturen och därtill bl.a. konstnärliga terapier och tillika en vård som blivit något av ett föredöme i Sverige..."…

LÄS MER

Jag har under de senaste åren haft uppgiften att delta i styrelsearbetet i Vidarkliniken, nordens enda integrativmedicinska sjukhus, där ”skolmedicin” kompletteras med läkemedel hämtade ur naturen och därtill bl.a. konstnärliga terapier och tillika en vård som blivit något av ett föredöme i Sverige.

En aspekt som varit aktuell det senaste dryga året är den s.k. läkemedelsfrågan. Sedan 30 år har kliniken genom särskilda försäljningstillstånd, som meddelats av regeringen, kunnat ha tillgång till antroposofiska läkemedel. Nu kräver EU att dessa läkemedel antingen skall integreras i svensk lagstiftning eller förbjudas.

Inom EU klassas dessa läkemedel på annat sätt än konventionella. Det som krävs är att de skall vara patientsäkra, biverkningsfria och av god kvalité – och inte om de har en vetenskapligt dokumenterad verkan – vilket naturligtvis inte innebär att de inte har det. Läkemedel med substanser från naturen kan icke patenteras och därmed är de inte av intresse för läkemedelsindustrin.

På Ytterjärna forum har vi redovisat vetenskapliga studier där Landstingets och Vidarklinikens behandling av kronisk smärta resp stress har jämförts och visat näst intill provocerande skillnader till klinikens fördel. Preliminära data gällande sjukskrivningstal visar samma tendens och vidare forskning pågår.

WHO har i sitt strategidokument för 2014-2023 rekommenderat medlemsstaterna att inrätta särskilda expertkommissioner för integrativ medicin då kunskapen bedöms som bristfällig hos beslutsfattare och i professionen. Sverige har undertecknat detta dokument.

När socialdepartementet sände ut Läkemedelsverkets förslag på hur de antroposofiska läkemedlen skulle kunna integreras var de flesta remissinstanser negativa till att tillåta registrering. Samtidigt finns ett mycket stort intresse i befolkningen av just integrativ medicin. I en NOVUS undersökning nyligen uppgav 76% av kvinnorna att de önskade att alla läkare skulle ha kunskap om integrativ medicin. 8 av 10 var nöjda med de integrativa behandlingar de fått. I den nya patientlagen betonas vikten av att patienterna själva skall få en starkare ställning och delaktighet.

Varför är det då ett problem att införa ett till dessa läkemedel adekvat regelsystem i Sverige? Dels pga de – enligt min bedömning oinformerade – remissinstansernas svar. Dels tror jag att den demokratiska aspekten av frågan ännu inte tillfullo beaktats. Statens uppgift borde vara att värna om valfrihet för medborgarna och inte ta ställning för någon specifik vetenskaplig åskådning och riktning. Detta så länge man kan garantera patientsäkerhet och god kvalité på produkterna.

Det kräver dock en viss reflektion över, och relation till, politikens och den demokratiska statens uppgift.

Det finns starka lobbyister som inte önskar att integrativa vårdformer skall vara tillgängliga i Sverige och som bedriver en medveten desinformation bl a i media. Delvis på en mycket låg och förlöjligande nivå.

Det nuvarande försäljningstillståndet går ut den 30 juni. Vidarklinikens verksamhet är hotad. Just nu väntar många patienter och även ca 150 anställda på Vidarkliniken på det politiska ställningstagandet. Vilket beslut kommer regeringen att fatta?


29 maj, 2016

Allt mer fokus på hela matsystem och människors livsstil

På många håll, inte minst inom FN och EU, lyfter man idag fram kopplingen mellan hållbarhet och hälsa kring maten – och här betonas hela matsystem mer än tidigare. Det räcker inte att bara titta på och reducera det här till enskilda delar. Att man idag talar om hållbara matsystem, hälsa och livsstil på ett mer holistiskt sätt är en ny intressant utveckling, menar forskaren och experten Johannes Kahl.…

LÄS MER

På många håll, inte minst inom FN och EU, lyfter man idag fram kopplingen mellan hållbarhet och hälsa kring maten – och här betonas hela matsystem mer än tidigare. Det räcker inte att bara titta på och reducera det här till enskilda delar. Att man idag talar om hållbara matsystem, hälsa och livsstil på ett mer holistiskt sätt är en ny intressant utveckling, menar forskaren och experten Johannes Kahl.

Han var huvudtalare vid en konferens om just matkvalitet, hälsa och miljö som projektet MatLust och Beras International arrangerade nyligen i Ytterjärna. Johannes Kahl är fil dr i analytisk kemi vid Köpenhamns universitet och internationell expert på livsmedelsvetenskap med inriktning på ekologisk mat. Han är grundare av Organic Food System Program, som det Järna/Södertäljebaserade Beraskonceptet är en del av. Inte minst är han engagerad i forskarnätverket Food Quality & Health (FQH).

Dubbel belastning på miljö och hälsa

Ett högaktuellt tema som FQH arbetar med idag är hållbara dieter. Maten är kopplad både till hälso- och miljöproblem och där finns en dubbel belastning. Dagens matproduktion bidrar bland annat till klimatpåverkan och minskad biologisk mångfald, samtidigt som nutidens matkonsumtion gör 1,4 miljarder människor överviktiga. Och omvänt – det som är hälsosamt i matsammanhang är i regel också bra för miljön.

En underskattad negativ påverkan kommer enligt Johannes Kahl från processad mat. Enligt en studie av ett 15-tal höginkomstländer finns ett klart samband mellan fetma hos befolkningen och andel högprocessad mat i dieten. USA låg i topp med mer än 60 procent högprocessad mat och över 30 procent fetma bland vuxna. Våra grannländer Finland och Norge låg någonstans i mitten (Sverige var inte med i studien) och Italien hade lägst andel högprocessad mat och minst fetma i befolkningen.

– Problemet med högprocessad mat är att det blir för mycket fett, socker och salt, samt att detta innehåll ofta inte är naturligt bundet till råvaran utan är tillsatser som fungerar på ett annat sätt, säger Johannes Kahl.

Reducera inte det ekologiska

När det gäller näringsforskning menar han att forskarna ofta egentligen inte vet vad exempelvis en morot är, bara vad näringsämnen är. Ofta jämför man näringsvärden mellan ekologiska och konventionella produkter, men det är ett alltför begränsat sätt att se på saken.

Han citerar en forskare från New York University, Marion Nestle, som sagt ungefär så här: Problemet med näringsvetenskap som studerar näringsämnen var för sig är att den tar näringen ut ur sammanhanget mat, och maten ut ur sammanhanget diet, och dieten ut ur sammanhanget livsstil.

– Låt oss inte reducera det ekologiska till en fråga om näringsämnen. Det handlar mer om livsstil, säger Johannes Kahl.

En studie av 40 års internationell forskning (se källa nedan) visar att ekologiskt jordbruk presterar bättre än konventionellt när det gäller de flesta aspekter av hållbarhet, som klimatpåverkan, jordkvalitet, ekosystemtjänster, biologisk mångfald, giftspridning med mera. Men ekologiskt är inte bättre när det gäller skördens storlek (dock ger ekologiskt ofta större skörd än konventionellt vid svårare odlingsförhållanden / reds anm). Samtidigt är ekologiskt jordbruk enligt den här studien lönsammare än konventionellt. Många konsumenter är beredda att betala mer för det ekologiska.

Hela ekologiska matsystem

När det gäller näringskvalitet som hälsoaspekt är ekologisk odling bara lite bättre än konventionellt, enligt den här forskningen. Men ser den bilden annorlunda ut om vi tar med hela matsystemen, inklusive produktionsprocesser, konsumtion och livsstil?

– Ja precis, det är ett av mina budskap här. Om vi bara definierar ekologiskt som jordbruk och utelämnar matproduktion och konsumtion, vad blir då konsekvensen?

Vi fortsätter då med våra konsumtionsmönster, med exempelvis kycklingvingar, chips och cola av ekologiska råvaror. Förbättrar det hälsan? Nej inte alls. Ekologiskt är ett system och en livsstil och vi borde ha ekologiska konsumtionsmönster, säger Johannes Kahl.

Han anser att det vi behöver göra nu är att inkludera även matproduktionen och konsumtionen i ekologiska matsystem, inte bara jordbruket. Det behövs en mer holistisk syn på detta, annars missar man viktiga faktorer.

Vi bör heller inte enbart fokusera på vissa miljöproblem eller parametrar separat, exempelvis enbart matens klimatpåverkan, eftersom man då kan komma fram till konstiga rekommendationer. Det vore exempelvis dumt att ta bort kor bara för att minska metanutsläpp, menar Johannes Kahl. På samma sätt bör vi inte heller reducera oss när det gäller vår hälsa och bara titta på en enda parameter, exempelvis blodtryck eller någon viss halt i blodet. Om vi kommer förbi sådant så kan vi göra rekommendationer till konsumenter som de kan agera på.

Det är också viktigt att arbeta internationellt med de här frågorna. Vi kan inte bara lösa våra egna problem i exempelvis Skandinavien, anser Johannes Kahl.

Behövs både frihet och regleringar

FN-organen WHO och FAO länkar var och en idag ihop hållbarhet och hälsa i sina nya koncept för hälsosam diet respektive hållbar diet. Här finns ett systemtänkande. Även i EUs policy för forskning på matområdet finns mer inriktning på matsystem. Vi ser här en förändring, berättar Johannes Kahl.

Nyckelfrågor för att åstadkomma hållbara matsystem är, enligt Kahl, hur vi ska ta oss från uppsatta mål till kriterier, vidare till parametrar, och sedan till rekommendationer och slutligen handling. Ett problem i implementeringen är gapet mellan våra värderingar och våra handlingar. Här behöver man inkludera både hälsa och hållbarhet i konsumentrekommendationer, samt även göra regleringar i produktionen.

En svårighet i politiken är att man måste basera sina beslut på något. Man kan se det här i tre nödvändiga steg, menar Johannes Kahl. Först måste man ha tillräckligt med data, sedan ska dessa data tolkas (här kan man komma fram till motstridiga tolkningar) och sedan krävs att medborgarna accepterar det beslut som kommer fram ut detta.

Det finns ett dilemma i avvägningen mellan regleringar och att ge folk frihet att utforma sina matsystem, menar Johannes Kahl. Ett råd han vill ge till politiker är att lita mer på folk än vad man kanske tror att man kan.

– Det behövs absolut regleringar i matsystemen, men också tillit. Man kan i mycket högre grad även stödja människors initiativ att organisera sina egna matsystem, och inte reglera det för mycket.

 

 

Text: Red / Staffan Nilsson
skribent

27 maj, 2016

Händerna – ett sätt att ta in vår omvärld

”Vi lär med handen”, sa Arestoteles för över 2000 år sedan. Ett påstående som Göran Lundborg, professor emeritus vid Lunds universitet är benägen att hålla med om. Han tar skrivandet som exempel: ”Den motoriska processen att med en penna i handen följa och forma bokstävernas linjer och konturer mot ett underlag, gör minnesspåren djupa och förbättrar memoreringen. ”, berättar han. ”Känslan av pennan mot papperet i kombination med handens rörelser aktiverar en rad sinnen.”…

LÄS MER

”Vi lär med handen”, sa Arestoteles för över 2000 år sedan. Ett påstående som Göran Lundborg, professor emeritus vid Lunds universitet är benägen att hålla med om i en intervju i Pedagogiska magasinet (19/5 -16). Han tar skrivandet som exempel: ”Den motoriska processen att med en penna i handen följa och forma bokstävernas linjer och konturer mot ett underlag, gör minnesspåren djupa och förbättrar memoreringen.”, berättar han. ”Känslan av pennan mot papperet i kombination med handens rörelser aktiverar en rad sinnen.”

Händerna i samspel med talet

Historiskt har händerna haft en betydande funktion när det kommer till vår förmåga att förstå och interagera med vår omvärld. Händerna ”minns” material och rörelser och har enligt forskarna spelat en viktig roll i utvecklingen av vår talförmåga. Innan talorganen var färdigutvecklade kommunicerade våra tidiga förfäder högst sannolikt med rörelser och handsignaler. I hjärnan är områden för handens och munnens rörelser delvis överlappade.

Stimulerar hela hjärnan

Handens finmotoriska förmåga bygger på att den har ett mycket stort område i hjärnan. Forskning visar även att en hand som är aktiv får ett större utrymme än en passiv hand. Hjärnan anpassar sig helt enkelt efter våra rörelsevanor. ”Man kan säga att handen formar hjärnan genom att omorganisera de funktionella kopplingarna mellan nervcellerna i hjärnbarken. Aktiva händer stimulerar alltså stora delar av hjärnan – kanske finns här en förklaring till att aktiva och skapande händer så tydligt stimulerar vårt välbefinnande och vårt kreativa tänkande.” berättar Göran.

Balans mellan handen och teknikens möjligheter

Att händerna samspelar med vår förmåga att lära öppna även för diskussioner kring surfplattornas roll i klassrummet. Göran menar att surfplattor förvisso kan göra inlärningsprocessen roligare och mer lekfull, men att det även finns baksidor med att reducera handens aktivitet. ”Kombinationen av känselinflöde och aktivitet i handen som skriver underlättar och stärker inlärningsprocessen. Det är samhällets och skolans uppgift att finna en rimlig balans mellan handens och teknikens möjligheter så att handens förmåga, kunskap och samlade erfarenheter får fortsätta att spela en huvudroll i våra liv”, avslutar han.

Den här texten är en sammanfattning av  ”Handen spelar huvudrollen i hjärnan”, publicerad 19/5 2016 i Pedagogiska magasinet.

Ytterjärna Forum
Text: Redaktionen
24 maj, 2016

Det behövs idéer för hållbarhet i mjölkkrisen

Mjölkkrisen fortsätter med sänkta priser för bönderna och nedläggning av många svenska gårdar. Så behöver det inte se ut om mjölklandet Sverige satsar mer på hållbar produktion som tydlig produktkvalité, kombinerat med ökad konsumentmedvetenhet om att det måste få kosta. Annars är vi utlämnade till en världsmarknadsstyrd, volym- och prisfixerad överproduktion, ännu mer hårddrift av djur och natur och fortsatta nedläggningar. …

LÄS MER

Mjölkkrisen fortsätter med sänkta priser för bönderna och nedläggning av många svenska gårdar. Så behöver det inte se ut om mjölklandet Sverige satsar mer på hållbar produktion som tydlig produktkvalité, kombinerat med ökad konsumentmedvetenhet om att det måste få kosta. Annars är vi utlämnade till en världsmarknadsstyrd, volym- och prisfixerad överproduktion, ännu mer hårddrift av djur och natur och fortsatta nedläggningar.

– Man måste utgå från en idé om hur vi vill ha det med miljö, djurhållning och levande landsbygd. Utan en sådan idé lämnar vi helt ifrån oss de frågorna till andra krafter, och då blir det som det blir, säger Hans Petter Sveen, styrelseledamot i Järna Mejeri.

Fortsatt mjölkkris beror inte bara på världsmarknad

Bondeägda Arla har nyligen återigen sänkt mjölkpriset till bönderna. Många mjölkbönder går redan på knäna. Det verkar dessutom troligt att den här utvecklingen (eller avvecklingen) kommer att fortsätta. Den vanliga förklaringen idag är överproduktion pga slopade mjölkkvoter i EU, importstopp i Ryssland och vikande kinesisk marknad. Det är idel världsmarknadsrelaterade förklaringar som huvudsakligen handlar om konventionellt, dvs icke ekologiskt, producerad mjölk. Det vilar något hjälplöst över de här förklaringarna.

Men man kan också vända på hela resonemanget. Mjölköverskottet och prispressen beror inte enbart på marknadsmekanismer. En viktig bakomliggande orsak är även att mjölkproduktionen idag drivs för hårt och ensidigt utifrån maximal volym till lägsta möjliga kostnad, och på ett sätt där miljökostnaderna inte är medräknade. Det gör att vi får allt färre, större och mer högspecialiserade men mindre kretsloppsinriktade mjölkgårdar, och en ökad press på miljön, korna, priserna och bönderna.

Möjligt välja mer hållbar väg

Här kan man istället välja en annan väg som bygger på mer naturliga kretslopp, ekologi, god djurhållning och mer omsorg om kvalité. Om vi exempelvis pressar korna mindre, låter dem leva längre och äta det gräs och den klöver som de är skapta för istället för spannmål och importerat fodermedel så är det betydligt mer hållbart för miljön och klimatet. Samtidigt ger det även en annan kvalitet på mjölken. Det mest hållbara är att gården har både växtodling och djur och att man har det antal kor som motsvarar den mängd vallfoder man själv odlar på gården. Det handlar om ett naturligt kretslopp mellan växter och djur, ett kretslopp av både näringsämnen och organisk substans som behövs för att odlingsjordarna inte ska utarmas.

Det här ger en lägre produktion av mjölk räknat i volym. Men det ger å andra sidan större möjlighet för bönderna att få mer betalt för mjölken, och motverkar samtidigt mjölköverskottet. Det finns marknad för mer av den här inriktningen. Allt fler konsumenter är idag beredda att betala mer för hållbarhet som produktkvalité, vilket ofta även hänger ihop med andra produktkvalitéer. 

Järna Mejeri är ett levande bevis för att man kan gå en annan väg än den som dikteras av en volym- och prisfixerad världsmarknad. Mejeriet betalar bönderna betydligt mer för mjölkråvaran än vad som är vanligt. Idag betalar man 5,50 kronor per kilo från biodynamiska kretsloppsgårdar, att jämföra med Arlas senaste priser som ligger på cirka 2,44 kr för konventionell mjölk och cirka 4,07 för ekologisk (enligt uppgifter i Dagens Nyheter). För Järna Mejeri handlar det här om mycket mer än priset.

Samarbete kring hållbara idéer

– Mejeriägare, bönder och konsumenter behöver samarbeta om det här. Järna Mejeri har en grundläggande intention att se till att bibehålla jordbrukets bärkraftighet ekonomiskt och hållbarhetsmässigt. Vi samarbetar med bönder som har idéer om hur lantbruk ska se ut och vad som ger bra livsmedel. Avgörande är också att man når konsumenter som vill samma sak och som betalar vad det kostar. För att lyckas med det måste man berätta vad man gör och varför man gör så, och även se till att konsumenterna smakar på skillnaden.

Skulle alla mejerier och bönder kunna satsa på det?

– Fler skulle kunna det, men ett stort hinder är att det blivit något av ett dominerande mantra på livsmedelsområdet att mat inte ska kosta något. Det behövs en övergripande idé om vad som är hållbart på lång sikt, för våra barn, barnbarn och för att kommande generationer att kunna leva sina liv.

Antalet mjölkgårdar i Sverige har över längre tid halverats ungefär vart tionde år. Det fanns över 42.000 mjölkgårdar 1980, idag finns bara cirka 4.000. En expert på LRF säger i Dagens Nyheter att antalet mjölkgårdar antagligen kommer att fortsätta minska. Det genomsnittliga antalet djur per gård har enligt samma artikel tredubblats de senaste 20 åren, men den totala produktionen har minskat. Generellt kan man säga att utvecklingen i svenskt lantbruk länge har gått mot en uppdelning i specialiserade djurgårdar respektive specialiserade spannmålsgårdar. Det har lett till att kretsloppen av näringsämnen har brutits, vilket ger flera negativa konsekvenser för klimat och miljö.

 

Text: Red / Staffan Nilsson

22 maj, 2016

Prins Charles behandlar sina kor med homeopati

Att Prins Charles är en förespråkare för biodynamisk odling, har länge varit känt. Nu har han väckt uppmärksamhet genom att föreslå en lösning på överanvändningen av antibiotika bland både djur och människor, nämligen homeopati. Prins Charles har länge behandlat sina kor och får med homeopatisk medicin, och föreslår att fler gör som han. …

LÄS MER

Att Prins Charles är en förespråkare för biodynamisk odling, har länge varit känt. Nu har han väckt uppmärksamhet genom att föreslå en lösning på överanvändningen av antibiotika bland både djur och människor, nämligen homeopati. Prins Charles har länge behandlat sina kor och får med homeopatisk medicin, och föreslår att fler gör som han.

“Det var en av anledningarna till att jag konverterade min gård till ekologisk för mer än 30 år sedan och anledningen till att vi framgångsrikt har använt homeopatiska – ja, homeopatiska – behandlingar för mitt boskap som en del av ett program att minska användningen av antibiotika.” säger Prins Charles i en artikel i The Guardian.

Prinsen har mött en del kritik av motståndare som bland annat hävdar att det saknas tillräckligt med vetenskapliga bevis för hans påstående om att homeopatiska behandlingar skulle vara verkningsbara. Prins Charles möter det med följande:

”Skulle vi, undrar jag, råda andra människor att dagligen hälla antibiotika i sin egen mat eller dryck, bara för att de annars skulle kunna bli sjuka?”

Läs hela artikeln i The Guardian.

 


Källor