12 december, 2016

Därför behövs en utvidgad vetenskap som inte reducerar människan till en biologisk maskin

Det behövs en mer utvidgad vetenskap som inte enbart är begränsad till det kvantitativt mätbara, vilket idag dominerar helt inom naturvetenskapen och i skeptikerrörelsens världsbild. Det menar Gérard Lartaud som skrivit en bok om förhållandet mellan filosofi och vetenskap. Allt fler inser idag att det kvantitativa synsättet på människan och världen inte räcker till. …

LÄS MER

Det behövs en mer utvidgad vetenskap som inte enbart är begränsad till det kvantitativt mätbara, vilket idag dominerar helt inom naturvetenskapen och i skeptikerrörelsens världsbild. Det menar Gérard Lartaud som skrivit en bok om förhållandet mellan filosofi och vetenskap. Allt fler inser idag att det kvantitativa synsättet på människan och världen inte räcker till.

Gérard Lartaud har studerat filosofi i Frankrike, motsvarande fil.lic. och är styrelseordförande för Saltå By i Järna, en verksamhet för ungdomar och vuxna med psykisk funktionsnedsättning, vilket är ett av många exempel på verksamheter där synen på människan gör konkret skillnad. Hans bok heter En orientering i antroposofins filosofiska grunder och har undertiteln Om kunskapsbegreppet. Gérard Lartaud placerar här in antroposofin och dess grundare Rudolf Steiner i filosofi- och vetenskapshistorien och anknyter till synsätt hos filosofer som Platon, Aristoteles, Descartes, Kant med flera. I boken diskuterar han också den klassiska vetenskapens begränsningar och varför vetenskapen behöver ta ett nytt steg.

Kvantitativ naturvetenskap räcker inte

– Det finns ett stort behov av en utvidgad vetenskap idag. Den kvantitativa naturvetenskapen har varit framgångsrik för människan, men har också inneburit att människan har reducerats till en helt materiell varelse. Samtidigt är det alldeles tydligt att man utifrån nuvarande naturvetenskapliga utgångspunkter inte helt kan bemöta exempelvis frågor om livet eller medvetandet, säger Gérard Lartaud.

– De flesta inser egentligen att den kvantitativa vetenskapen inte räcker till. Jag skulle tro att väldigt många människor upplever att de s.k. meningsfrågorna, dvs. etiska frågeställningar eller frågor om livets mening, kärlek, liv och död, är de viktigaste i livet och att dessa frågor inte kan reduceras till biologiska processer.

– Dessutom finns det ett växande antal hjärnforskare idag som säger att man inte kan reducera medvetandet till att bara vara en produkt av materiella processer i hjärnan. Även kvantfysiker arbetar med frågan om förhållandet mellan medvetande och materia, och försöker hitta tankemodeller som överskrider det strikt kausala förklaringsmodell som den klassiska naturvetenskapen utgår ifrån.

Den reducering av människan som dagens naturvetenskap leder till är allvarlig därför att det gör att världen blir därefter. Världen blir på flera sätt mer och mer inhuman och det bottnar i den s.k. scientistiska hållningen, som står för en snäv materialism, menar Gérard. Färre och färre människor känner sig hemma i detta och det är inte så konstigt eftersom man har uteslutit en väsentlig aspekt av människan ur vetenskapligt betraktande.

All kunskap är inte neutral – människan är medskapande i sitt liv

Ett av problemen med den utbredda scientismen inom vetenskapen, förklarar Gérard, är att den tenderar att se på världen och människan på ett deterministiskt eller förutbestämt sätt.

– Till slut får man uppfattningen att människans frihet inte är något annat än en illusion. I det synsättet är allt som händer i en människa, även tankemässigt, följden av biologiska och psykosociala orsaker som genetik och miljö. Men människan har även en förmåga att förhålla sig fritt till dessa deterministiska faktorer, annars skulle ju allt vara givet från början. Faktum är att vårt sätt att vara i världen baseras på att friheten inte är någon illusion. Denna frihet är det som våra moderna demokratiska samhällen bygger på.

Det här har direkt koppling till en av de historiskt stora frågorna inom kunskapsfilosofin, menar Gérard. Nämligen hur man förhåller sig till dubbelheten mellan kunskapen som förmedlas genom våra sinnen (sinnesupplevelserna) och kunskapen som kommer från våra tankar och känslor. Det handlar alltså om att förstå hur den s.k. objektkunskapen, kunskapen om materiella ting, står i förhållande till den ideella, eller immateriella sidan av kunskapen (tankar, begrepp och känslor). Hur mycket man betonar dessa olika sidor av kunskap får stor betydelse för hur vetenskapen och kunskapsbildningen utvecklas.

Inom antroposofi, liksom i filosofin i övrigt, handlar det om att integrera dessa båda sidor av kunskapen. Människans immateriella tankeverksamhet kan egentligen aldrig skiljas från objektkunskapen, som är naturvetenskapens signum. Men den naturvetenskap vi ser idag utesluter i stort sett den immateriella sidan av verkligheten. Där ligger, enligt Gérard, den stora skillnaden mellan strikt kvantitativ naturvetenskap och filosofiskt arbete.

– Dagens naturvetenskap vilar egentligen på ett gammalt medeltida metafysiskt antagande, nämligen att kunskapen är en begreppsmässig återgivning av det som redan finns i sinnesupplevelsen. Men antroposofins grundare Rudolf Steiner, liksom flera andra i hans samtid, pekade på att kunskapen inte handlar om återgivning, utan att kunskapa är en skapande akt som tillför något helt nytt till världen.

– Kunskapen är alltså inte neutral, vilket innebär att människan alltid är medskapande i sitt liv. Där kommer också det konstnärliga in som är ett typiskt drag inom antroposofin. Det är ett uttryck för en medskapande process.

Synen på människan gör konkret skillnad

De här skillnaderna i synen på människan och hennes omvärld får konkreta följder för hur vi bedriver en rad verksamheter, exempelvis inom sjukvård och pedagogik. Här kan man se att de olika synsätten är användbara på olika sätt beroende på vad man står inför för uppgift.

– Att betrakta kroppen ur ett kvantitativt/mekanistiskt perspektiv kan vara på sin plats i vissa lägen, exempelvis om man skadats fysiskt i en olycka och man behöver agera snabbt. Men när detta synsätt överförs till andra komplexa processer som exempelvis utbrändhet så räcker det inte. Man kan aldrig lösa en livskris med en mekanistisk eller kemisk utgångspunkt. Ångest, rädsla för döden och mycket annat kan egentligen inte bemötas med utgångpunkt i naturvetenskapens elementära fysiska/kemiska principer, säger Gérard Lartaud.

Om man, liksom inom antroposofin, betraktar människan som medskapare av sitt liv, och något som är mycket mer än en hög celler, så ger man henne även bättre möjlighet att påverka sin sjukdom och sin livssituation. Det ger en värdefull förmåga till självläkning. Detta är dessutom individuellt och går inte att mäta på sedvanligt sätt med naturvetenskapens medelvärden.

Även på Saltå By, där Gérard alltså är verksam, har den här synen på människan stor betydelse. Den gör att man verkligen har en helhetssyn på de ungdomar och vuxna med intellektuella funktionsnedsättningar som man arbetar med.

– Vi ser dem inte så mycket som diagnoser utan främst som fullvärdiga människor som är kapabla att förhålla sig till sina egen förutsättningar och begränsningar. Det handlar inte alls bara om medicinska och terapeutiska insatser. Vi hjälper dem att finna sina egna vägar och en stadga i livet. Kärnan i vårt förhållningssätt är att få människan att växa i möte med andra människor. Människan kan egentligen bara växa när hon möter andra människor som utgår ifrån hennes mänsklighet.

Vetenskap förutsätter det fria tänkandet

Dagens naturvetenskap, inte minst inom hälso- och sjukvården, lider alltså av en alltför ensidigt inriktning på det kvantitativa och enkelt mätbara. Det kan man förändra, bland annat genom att föra in mer kvalitativ forskning (reds anm). Något som Gérard Lartaud vill se mer av inom vetenskapen är reflektion över vad vetenskap är – en sorts metavetenskap som inkluderar kunskap om själva kunskapandet. Frågan om vad vetenskap är har ju inget entydigt svar och den går inte att lösa med kvantitativa metoder, menar Gérard.

Här ser han en tragik i att dagens naturvetenskap med sin strikt kvantitativa utgångspunkt inte har förmåga att reflektera över sig själv. I detta finns också en intressant motsägelse inom den rådande vetenskapssynen: vetenskap förutsätter just ett fritt tänkande och reflekterande som enligt samma strikta synsätt egentligen är att anse som ovetenskapligt.

Att utöver det vi observerar med våra sinnen även ha med det fria tänkandet som källa till verklig kunskap och på så sätt skapa en helhetsbild ska inte förväxlas med löst tyckande menar Gérard Lartaud.

– Det är stor skillnad mellan att tänka klart och att bara tycka något. En central tankegång hos Steiner och antroposofin är att kunskapen inte är subjektivt bara för att den utgår från subjektet. För Steiner var den tänkande aktiviteten utgångpunkten i kunskapsprocessen.

Detta menar Gérard får långtgående konsekvenser och handlar ytterst om en helt annan syn på kunskap och vetenskap och om en mer nyanserad helhetssyn på människan i en väldigt komplex värld.

– Max Planck, upphovsman till kvantfysiken, har karakteriserat denna komplexitet på ett mycket träffande sätt. Han sa: ”Vetenskapen kan inte lösa naturens yttersta mysterium, helt enkelt därför att vi själva är delaktiga i det mysteriet som vi försöker lösa.”

Gérard Lartauds bok En orientering i antroposofins filosofiska grunder. Om kunskapsbegreppet är baserad på artikelserien ”Steiner i ett idéhistoriskt perspektiv” som publicerades på Ytterjärna Forum förra året. Boken kommer ut i mitten av december och kan beställas från Kosmos förlag eller via Adlibris, eller köpas i Robygge-butiken i Järna.

Text: Red / Staffan Nilsson
9 december, 2016

Stort proteinskifte på gång

Det är mycket som talar för att vi i Sverige står inför ett gradvis skifte av proteinkällor i maten, från kött – särskilt rött kött – till andra proteinkällor, främst vegetabiliska men också animaliska. Det är också hög tid att dämpa dagens protein-hype som fått för stort genomslag, menar Tove Lindgren på konsultföretaget Macklean, som tagit fram en rapport med titeln Proteinskiftet.…

LÄS MER

Det är mycket som talar för att vi i Sverige står inför ett gradvis skifte av proteinkällor i maten, från kött – särskilt rött kött – till andra proteinkällor, främst vegetabiliska men också animaliska. Det är också hög tid att dämpa dagens protein-hype som fått för stort genomslag, menar Tove Lindgren på konsultföretaget Macklean, som tagit fram en rapport med titeln Proteinskiftet.

Många krafter bakom ett kommande paradigmskifte

Rapporten grundar sig på konsumentundersökningar, statistik om vad vi äter, en enkätundersökning bland 100 aktörer i livsmedelsbranschen och samtal med ett stort antal branschaktörer samt med forskare och studenter.

– Den viktigast övergripande slutsatsen är att någon form av paradigmskifte är på gång när det gäller proteinkällor i vår mat. Det handlar inte om att köttet försvinner helt och alla blir veganer, utan snarare om att allt fler ser på proteiner på ett annat sätt och att främst vegetabiliska proteiner kommer mer i fokus. I dag kan man säga att köttet har en status och position som den självklara proteinkällan, som en sorts norm. Men detta kommer att ifrågasättas, säger Tove Lindgren.

Hon menar att det är många drivkrafter som drar åt det här hållet samtidigt som det hela handlar om frågor om hälsa och hållbarhet, som många människor påverkas av och tycker är viktiga. Därför kommer den här utvecklingen att få stor spridning. Enligt rapporten säger exempelvis 85 av 100 branschaktörer i en enkät att de upplever ett proteinskifte som innebär minskad köttkonsumtion till förmån för andra proteiner från både växt- och djurriket.

– Det finns väldigt stor enighet om att det är åt det här hållet vi ska gå. Många företag i branschen tar nu position i den här frågan. Livsmedelsföretag breddar sina produktportföljer, skapar nya samarbeten och handeln börjar positionera sig kring framtidens sortiment. Coop:s kampanj ”Kära köttbit” är ett exempel på det.

– Även den offentliga sektorn, Livsmedelsverket och en stor del av forskningen är inne på samma linje, medan politiker dock har lite mer blandad syn. Om konsumenterna vill ha det här och producenterna tar fram det och dessutom offentliga aktörer agerar så kan det här gå ganska snabbt.

Stort konsumentintresse

När det gäller konsumenterna beräknas det finnas en stor grupp på omkring 40 procent av befolkningen som värderar en livsstil av hälsa och hållbarhet och som är beredda att betala mer för det (de brukar kallas LOHAS – Lifestyle of Health and Sustainability). En annan grupp, förmodligen delvis överlappande, är s.k. flexitarianer som delvis äter vegetarisk kost. Omkring 45 procent av svenskarna uppger att de äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan. Flera undersökningar visar att var fjärde konsument tänker dra ner på sin köttkonsumtion.

Enligt Tove Lindgren finns en viss övervikt på yngre konsumenter som vill vara med på det här tåget. Det finns också många utrikesfödda som är mer benägna att äta vegetariskt, därför att det är mer vanligt förekommande i många andra matkulturer. Men det är inte frågan om en typisk storstadstrend, menar Tove. Det här är mycket större. Ett verkligt prov på potentialen i den här utvecklingen gavs vid ett panelsamtal nyligen anordnat av Organic Sweden. Max Hamburgares hållbarhetschef Kaj Török berättade då att lansering av en vegoburgare nyligen blev den mest framgångsrika lanseringen i företagets historia. Den tycks ha gått bra i många olika delar av landet.

Utveckling i steg

Tittar man på den totala svenska köttkonsumtionen idag så har den inte minskat. Nötkött har legat på en stabil nivå de senaste åren efter att ha ökat under många år. Griskött har minskat något, medan fågelkött har ökat. Kan man då tala om ett proteinskifte?

– Proteinskiftet har inte riktigt tagit fart än, men det finns idag många drivkrafter som verkar i den riktningen. När kött tappar sin status som den tydliga proteinnormen och när vegetabiliska proteiner anses lika fint kan det här slå igenom snabbt, säger Tove Lindgren.

– Det är svårt att veta i detalj hur stegen i utvecklingen mot andra proteinkällor blir, bland annat beroende på i vilken takt produkter och värdekedjor utvecklas. Nu närmast kommer vi att se ett skifte från nöt- och griskött mot mer kyckling och fisk, och på sikt allt mer vegetabiliskt i form av mer baljväxter, frön, spannmål med mera. Fler konsumenter kommer att lära sig att det finns protein i många olika livsmedel, inte bara kött. Forskning pågår också kring odlat kött, insekter och olika former av svampproteiner, men detta ligger troligen längre fram i tiden.

– Intressant är att se vad vi kan göra här i Sverige. Vi har möjlighet att vara föregångare inom alternativa proteinkällor. Det gäller att vara tidigt på bollen och se vad som fungerar här med bland annat våra traditionella spannmål och rotfrukter osv. Exempelvis Lantmännen satsar mycket på att odla mer baljväxter.

Överdriven protein-hype

Tove Lindgren är kritisk till den protein-hype som idag fått så stort genomslag. Det finns en del missuppfattningar om proteiner som behöver redas ut. Enligt rapporten Proteinskiftet behöver vi i vårt land egentligen inte äta mer proteiner. En medelaktiv medelålders kvinna behöver 53–106 gram protein om dagen och motsvarande man något mer. Vid träning ökar behovet endast med cirka 10–20 gram. Det kan jämföras med den genomsnittliga proteinkonsumtionen som för ett par år sedan var 110 gram per person och dag. Kött som proteinkälla är också övervärderad, även om den idag är den största enskilda proteinkällan i den svenska kosten. Köttet står bara för 16 procent av proteinet vi äter och korv för ytterligare 3 procent. Proteiner finns alltså i väldigt mycket annat som vi äter.

– Vi behöver ändra på den förenklade uppfattningen att kolhydrater är dåligt och proteiner bra, samt att animaliska proteiner är bättre än vegetabiliska. Det viktiga är att vi äter en varierad kost.

Tove Lindgren betonar också att en viktig framgångsfaktor för ett proteinskifte är att det inte sker med pekpinnar. Det bör istället vara en inkluderande trend där allt fler känner att det är intressant, och där maten är lätt att laga och går i linje med matvanor vi har idag. Hon tror att livsmedelsbranschen har stor makt när det gäller att driva utvecklingen. Bland annat genom att vara med i primärproduktionen och att ta fram hållbara, attraktiva vegetariska produkter med visst fokus på protein. Det blir också viktigt att informera konsumenter på ett inspirerande och lustdrivet sätt.

– Livsmedelshandeln har också en viktig roll när det gäller sortiment som premieras. Här kan man behöva ge nya typer av produkter längre tid på sig att bevisa sin plats i sortimentet. Även myndigheter har en viktig roll i ett proteinskifte, genom att förenkla en del regelverk som idag är anpassade efter traditionella råvaror och produktionssätt.

Text: Red / Staffan Nilsson

8 december, 2016

Mjölken som skapar julstämning

Järna Mejeris helmjölk skapar under december julstämning i butikshyllorna. Helmjölken är en av mejeriets storsäljare och för oss tillbaka till gamla tiders julbord. …

LÄS MER

Järna Mejeris helmjölk skapar under december julstämning i butikshyllorna. Helmjölken är en av mejeriets storsäljare och för oss tillbaka till gamla tiders julbord.

I sina produkter använder Järna Mejeri enbart mjölk från biodynamiska kretsloppsgårdar där korna får äta det gräs och hö som odlas på gården och som är naturligt för korna – inte inköpt och importerad majs och foderkoncentrat som annars är vanligt. Kretsloppet på gårdarna har inte minst stora miljöfördelar. Det minskar läckaget av näringsämnen till mark och vattendrag, det ökar mullhalten och bördigheten i marken och minskar jordbrukets klimatpåverkan avsevärt. På de biodynamiska gårdarna har man också överlag en god djurhållning. Bland annat får korna större utrymmen än vad som är vanligt, de får behålla sina horn och de får beta mycket utomhus.

– Vi anser att en produktion som är skonsam och naturlig för djuren, och som hanterar mjölkråvaran och dess näringsämnen på ett skonsamt sätt ger bättre och godare mejeriprodukter. Det finns också mycket viktiga ekologiska och etiska aspekter på det här. Vi bär ett ansvar för allt levande omkring oss, säger Hans Petter Sveen som är en av initiativtagarna till Järna Mejeri.

Citatet ovan är från en artikel som vi på Ytterjärna Forum tidigare skrivit om Järna Mejeri. Läs den gärna här i sin helhet.  Julmjölken säljs för fullt hos Järna Mejeris vanliga återförsäljare som du hittar på jarnamejeri.se.

6 december, 2016

Tatsuo Miyajima – LED-ljus på stora frågor

I ett stort, välpolerat utställningsrum i Sydneys Museum for Contemporary Art badar besökarna i safirblått ljus. Runtomkring är väggarna dekorerade med 3000 kvadratiska och vitt lysande LED-lampor, som var och en i sin egen takt räknar ned från nio till ett. …

LÄS MER

I ett stort, välpolerat utställningsrum i Sydneys Museum for Contemporary Art badar besökarna i safirblått ljus. Runtomkring är väggarna dekorerade med 3000 kvadratiska och vitt lysande LED-lampor, som var och en i sin egen takt räknar ned från nio till ett.

Plötsligt, tillsynes helt slumpmässigt, slocknar alla lampor samtidigt, och besökaren slungas in i ett becksvart mörker. Allt och alla tystnar med ens, alla rörelser upphör. Efter några minuters kompakt mörker och stillhet tänds så plötsligt en av lamporna till liv igen och återupptar sin nedräkning. Direkt efter tänds ännu en lampa, och så en till, och ännu en, och till slut står vi återigen badande i safirblått och ljuset av 3000 pulserande nedräkningsdioder.

Även om installationen ger känslan av en digital soluppgång talar dess titel om det rakt motsatta – Mega Death. Var och en av de 3000 dioderna representerar ett liv som sakta räknar ned från födelse till död. Vid punkten då allt svartnar släcks också alla liv. Mega Death skapades i samband med Venedigbiennalen 1999, och verkar vara typiskt för den japanska ljuskonstnären Tatsuo Miyajimas installationer – avancerad teknik används lekfullt för att fånga in betraktaren i det ultraexistentiella.

I en annan installation, The Arrow of Time från 2016, går vi in i ett rum dämpat av draperier på alla väggar, där hundratals röda och nedräknande dioder som hängts från taket flödar rummet i ett matt, rött ljus. Känslan av att översköljas av en meteoritsvärm förstärks av installationens titel: en referens till irreversibilitetsprincipen inom fysiken, som hävdar tidens obönhörliga gång framåt – ingenting som gjorts kan någonsin bli ogjort.

Efter att ha antagits som student i oljemålning vid Tokyo University of the Arts, slets Tatsuo Miyajima mellan sin vilja att skapa någonting originellt och hela den västerländska traditionen av fulländade tekniker. Så småningom bytte han inriktning till mer performance-orienterad konst, någonting han fortfarande ägnar sig åt inemellan ljusinstallationerna. Även där är existens och förstörelse återkommande teman, som i verket Counter Voice in the Water at Fukushima från 2014, där en neutralt och propert kostymklädd Miyajima desperat doppar ansikte och huvud i det kontaminerade vattnet utanför det havererade kärnkraftverket i Fukushima.

Mycket av Tatsuo Miyajimas konst kan ses i ljuset av tre av buddhismens kärnbegrepp: allting är i stadig förändring, allting hänger samman, och världen är evig och oförgänglig. I en intervju i den australiska tidningen the Saturday Paper apropå utställningen i Sydney, förklarar Miyajima att han som barn led av en allvarlig leversjukdom som tvingade honom till återkommande långa sjukhusvistelser. Där, på sjukhusets barnavdelning, hamnade Tatsuo Miyajima mitt i konflikten mellan existens och förstörelse: från sin säng kunde han se barnen i den grannliggande skolan leka på rasterna, alltmedan sjukhuskamraterna omkring honom dog. När han i ett senare skede av livet kom i kontakt, först med buddhismen, och sedan med teknologi som ett konstnärligt medium, formades den konstnär vars installationer idag turnerar världen runt.

Miyajima ser hur element av konflikt och förstörelse verkar förtätas dag för dag i världen efter millennieskiftet. På så sätt blir också Mega Death alltmer aktuellt, inte bara som ett minnesmärke över forna tiders koncentrerade förstörelse. Men som konstnären själv uttrycker det: händelsen ligger i mellanrummet mellan ljus och mörker, i stunden innan allting startar om.

Text: Tord Ranheim
5 december, 2016

Grönkål – Brassica oleracea Sabellica

Grönkål har länge varit en traditionell ingrediens att ha på julbordet. Senaste åren har den fått en form av renässans och numera finner vi den även i trendiga matrecept och smoothies. …

LÄS MER

Grönkål har länge varit en traditionell ingrediens att ha på julbordet. Senaste åren har den fått en form av renässans och numera finner vi den även i trendiga matrecept och smoothies.

Att grönkålen fått ett uppsving är inte alls konstigt, snarare helt i tiden. Den är nämligen otroligt rik på vitaminer – till exempel innehåller den 160 procent av det rekommenderade dagliga intaget av C-vitamin. Den är rik på kalcium och innehåller mängder av glukosinolanter som får levern att må bättre.

Grönkålen är en tålig grönsak som kan odlas i nästan vilken jord som helst – den trivs till och med trots snö och frost. Historiskt har man kunnat spåra den i Sverige redan på 1300-talet.

Smaken är inte så tilltalande för alla, men det går att få grönkålen att bli otroligt god med enkla metoder. En av dem är att skära bort stammen och steka grönkålen tillsammans med olja, vitlök, salt och peppar. Addera annat du tycker om och servera den till en god bönröra. Ett annat alternativ är att mixa ner grönkålen i en smoothie med lite sötare råvaror som bär, banan eller annan frukt. Då får du i dig kålens alla nyttigheter utan att bli överväldigad av smaken. Det går även att göra supergoda soppor eller gratänger med grönkål som bas.

Husmorsknep!

  • Hacka grönkålen och frys in den, då kan du bara plocka fram den när du ska laga middag och är hungrig.
  • Välsorterade mataffärer säljer ofta redan hackad och fryst grönkål.
  • Ha i ett par droppar vatten i påsen när du förvarar grönkålen i kylskåp. Då håller den längre!
1 december, 2016

Förslag som kan rädda världens bin

Vi har tidigare skrivit på Ytterjärna Forum om bin och hur viktiga de är för världens produktion av mat. I en artikel berättar Miljö & Utveckling om tio nya förslag som en forskargrupp har tagit fram för att rädda pollinatörerna. …

LÄS MER

Vi har tidigare skrivit på Ytterjärna Forum om bin och hur viktiga de är för världens produktion av mat, bland annat i vår intervju med biodlaren Peter Schneider Vingesköld. Bina fortsätter dock att minska. I en artikel berättar Miljö & Utveckling om tio nya förslag som en forskargrupp har tagit fram för att rädda pollinatörerna. Åtgärderna publicerades i senaste numret av den vetenskapliga tidskriften Science, och bygger på en rapport från den nya globala plattformen för ekosystemtjänster och biologisk mångfald, IPBES.

Enligt Riccardo Bommarco, en av experterna i utredningen och professor vid Sveriges lantbruksuniversitet, är rapporten en milstolpe och ger bra kunskapsunderlag för beslutsfattare och för samhället i stort.

De tio punkterna för att rädda bina – alltså pollinatörerna – innebär bland annat att man ska ta hänsyn till indirekt och icke-dödlig påverkan vid riskvärdering av genmodifierade grödor. Man uppmanar till en striktare reglering av bekämpningsmedel på global nivå. Man menar också att pollinering måste erkännas som en resurs i lantbruket.

Vidare finns bland punkterna en uppmaning till att utveckla försäkringssystem som skyddar lantbrukare som använder ekosystemtjänster i stället för kemikalier i sitt lantbruk. Man uppmanar beslutsfattare till att bevara och återskapa grön infrastruktur i både odlade och urbana landskap, samt att stötta lantbruk som satsar på ett diversifierat lantbruk med många olika grödor.

Alla de tio punkterna hittar du här, i artikeln av Miljö & Utveckling.


29 november, 2016

Övergödningen – så ser läget ut just nu

Enligt Naturvårdsverket är övergödning det allvarligaste hotet mot vår havsmiljö. Orsaken till övergödning är höga halter av näringsämnen i mark och vatten, framförallt kväve och fosfor. I en artikel på Supermiljöbloggen går de igenom det aktuella läget på såväl nationell som internationell nivå. …

LÄS MER

Enligt Naturvårdsverket är övergödning det allvarligaste hotet mot vår havsmiljö. Orsaken till övergödning är höga halter av näringsämnen i mark och vatten, framförallt kväve och fosfor. I en artikel på Supermiljöbloggen går de igenom det aktuella läget på såväl nationell som internationell nivå.

Anledningen till att kväve och fosfor sprids i haven är mänsklig aktivitet, i form av jordbruk, avloppsvatten, skogsbruk och förbränning från industri och trafik. De höga halterna förändrar växtligheten stegvis och vissa arter trängs undan. Övergödningen får också växtplankton att öka, vilket kan ge syrefria bottnar och försämra levnadsvillkoren för många djur- och växtarter, enligt Supermiljöbloggen.

Det finns många initiativ för att motverka det här och förbättra situationen. På nationell nivå finns bland annat åtgärdsprogram för förbättrad miljö i Östersjön och Nordsjön. Programmen tenderar dock att bli försenade och dra ut på tiden.

Det finns möjlighet till ersättning för att minska påverkan från jordbruket – till exempel går det att söka pengar för att upprätta speciella diken och skyddszoner för att hindra att näringsämnen läcker. Ett annat exempel är förbudet mot toalettavfall från fritidsbåtar.

På EU-nivå finns direktiv som styr utsläpp av luftförorenande ämnen. Även vattenkvaliteten är reglerad med minimikrav för en god miljöstatus. Fortfarande finns däremot inte ett fullt utvecklat system för att undersöka om god miljöstatus har uppnåtts.

Internationellt finns ett FN-samarbete för att minska utsläppen av långväga luftföroreningar av bland annat svaveldioxid och kväveoxider. Många av de luftburna ämnen som bidrar till övergödningen kommer från utsläpp i andra länder. Därför krävs kraftigare tag på en internationell nivå.

Naturvårdsverket menar att miljökvalitetsmålet inte är uppnått och att det krävs ytterligare åtgärder för att nå dit. Det ser ljusare ut på vissa håll men förbättringarna räcker inte som det ser ut just nu.

Ytterjärna Forum
Text: Red / JJ

26 november, 2016

Maximerad produktion ger dålig djurhållning och överanvändning av antibiotika

Överanvändning av antibiotika på djur är en viktig orsak till ökningen av antibiotikaresistenta bakterier. Grundproblemet är ekonomiskt där en prispressad, maximerad produktion överlag ger sämre djurhållning med mer sjukdom och antibiotika som följd. Det industriella produktionssättet fungerar helt enkelt inte på levande varelser, säger veterinär Wilbert Beyer.…

LÄS MER

Överanvändning av antibiotika på djur är en viktig orsak till ökningen av antibiotikaresistenta bakterier. Grundproblemet är ekonomiskt där en prispressad, maximerad produktion överlag ger sämre djurhållning med mer sjukdom och antibiotika som följd. Det industriella produktionssättet fungerar helt enkelt inte på levande varelser, säger veterinär Wilbert Beyer.

”Man vill klämma ur kreaturen så mycket som möjligt”

Den mycket stora användningen av antibiotika i djurproduktion har på senare tid fått ökad uppmärksamhet därför att den bidrar till ett allvarligt hot mot oss människor och den moderna sjukvården. Det är illa nog. Men det här är dessutom inte bara en medicinsk ödesfråga för människor. I den bakomliggande orsaken finns uppenbart också en etisk fråga om hur vi behandlar våra djur i livsmedelsproduktionen.

– Den mest pådrivande faktorn för sjukdomar hos djuren är att man maximerar produktionen. Man vill klämma ur kreaturen så mycket som möjligt. Det finns ett klart samband mellan avkastning och sjukdomsförekomst hos djuren, säger Wilbert Beyer. Som veterinär har han lång erfarenhet av arbete med djurhälsa, tidigare genom organisationen Växa Sverige som arbetar för lantbrukare.

– I den intensiva djurhållningen får allt färre människor ta hand om allt mer, med allt mer sofistikerade tekniska lösningar. Tiden man kan ägna åt ett enskilt djur blir allt kortare. Det hela hänger också ihop med internationell konkurrens, EU-medlemskap och nedtryckta priser där bönder inte får ut vad det egentligen kostar.

– Det har skapats en överproduktion som har snedvridit alla priser, och sedan måste man subventionera sina bönder, plus att man får djur som blir sjuka. Man har överfört det industriella tänkandet på det biologiska och det fungerar inte. En maskin kan man trimma, men för levande varelser får en sådan maximering konsekvenser, menar Wilbert Beyer.

Att djurhälsan blir sämre av en allt mer maximerad produktion ser man bland annat på att livslängden på djuren blir kortare. Den höga produktion som krävs tär på djuren. Exempelvis en svensk ko mjölkas idag i genomsnitt på dubbelt så mycket mjölk jämfört med på 1960-talet och lever ungefär 5 år i genomsnitt. Tidigare levde korna omkring 10-13 år. Wilbert Beyer berättar att ekologiska gårdar ofta har mindre sjukdomar i sina djurbesättningar, även om det också finns sämre gårdar som är ”eko light”. Särskilt på biodynamiska gårdar ser han bättre djurhälsa.

– Där har man bland annat bestämt sig för att använda det för kon naturliga foder som gården kan ge – inget kraftfoder – och att inte mjölka korna mer än de klarar av. Avkastningen är lite lägre, men det går. Det handlar generellt mycket om viljeinriktningen och kunskaperna hos den som driver gården. Dock kan tidigare gjorda investeringar och ekonomin kring detta ibland vara ett hinder.

Bra djurhållning viktigast för att minska antibiotika

Enligt Wilbert Beyer är det allra viktigaste sättet att få ner antibiotikaanvändningen på djur att arbeta förebyggande för god djurhälsa. Då är det viktigt att inte pressa och stressa djuren och att de får producera vad de klarar av på ett naturligt sätt med ett naturligt foder. Utfodra exempelvis inte en ko som en gris. Det är också viktigt att ta hänsyn till djurens beteendemönster och instinkter, att varje djurart får bete sig naturligt inom ramen för vad som är möjligt. För en ko kan det exempelvis vara att få gå ute och beta och att få vara med sin kalv, för grisar att få böka och bygga egna bon och för höns och andra fjäderfän att de får komma ut och beta grönt, äta insekter etc.

Inom Sveriges gränser ligger lantbruket bra till i internationell jämförelse vad gäller användningen av antibiotika och djurskötsel, vilket är två områden som hänger ihop. Men det återstår en hel del att göra och det finns stora skillnader inom Sverige. Ett grundläggande problem för båda områdena är stordriften och industrialiseringen av djurhållningen.

– De mindre gårdarna i Sverige försvinner och de flesta gamla familjejordbruken är i avtagande. De enda som ökar i antal är besättningar på över 50 kor och över 300 kor. Inom fjäderfä och grishållning har industrialiseringen och massdjurhållningen gått längre under lång tid, säger Wilbert Beyer.

– I Sverige är det exempelvis tillåtet att ge slaktkycklingar förebyggande behandling med coccidiostatika, som är ett antibiotikum som hämmar tarmparasiter och vissa tarmbakterier, fram till några dagar före slakt. Det finns regler om antal kycklingar på en viss yta, men om man med hjälp av antibiotika kan visa att man har bra djurhälsa kan man pressa upp antalet ytterligare. Belöningen för till synes bättre djuromsorg är alltså att de får ha det lite sämre, vilket är absurt.

Oroande fakta

Enligt Världshälsoorganisationen WHO används globalt mer antibiotika till friska djur än till sjuka människor. Det beror främst på att antibiotika ges till hela grupper av djur för att få snabbare tillväxt och/eller för att förebygga sjukdom. Enligt WWF:s köttguide ges i de flesta länder ungefär 90 procent av all antibiotika som gruppbehandling i foder eller vatten. I Sverige är motsvarande siffra drygt 10 procent. Enligt samma källa räknar man med att det här kommer att öka kraftigt globalt till följd av att man går över till intensiv djurhållning i medelinkomstländer för att försörja växande marknader med kött.

Samtidigt pågår på många håll också ett arbete för att minska antibiotikaanvändningen på djur. I Sverige och i EU får man idag inte använda antibiotika för att öka djurens tillväxt, vilket dock är tillåtet i många andra länder i exempelvis Nord- och Sydamerika. Sverige är det EU-land som använder minst antibiotika på djur. Inom EU finns dock, trots vissa gemensamma regler, mycket stora skillnader i antibiotikaanvändning. Till viss del beror det på skillnader i djurslag och typer av antibiotika. Tyskland använder 16 gånger mer antibiotika på djur än Sverige, och i Italien och Cypern rör det sig om 25-30 gånger mer. I EU-länder som Holland och Tyskland säljs en del av antibiotikan av veterinärer som på så sätt får en del av sin inkomst från detta. De stora skillnaderna inom EU menar Wilbert Beyer delvis beror på att det är vanligt med förebyggande antibiotikabehandlingar i grupper av djur.

– Man utnyttjar möjligheten att hålla patogener borta med hjälp av antibiotika och då behöver man inte göra så mycket med miljön. Man kan ha dålig djurskötsel i produktionen och ändå få fram djuren till slakt.

I Danmark använder man betydligt mer antibiotika på djur än i Sverige, främst i grisproduktionen. Enligt ett SVT-reportage nyligen är 63 procent av landets viktiga avelsgrisar smittade med multiresistenta MRSA-bakterier. Den spridningen har skett sedan 2008, och under lång tid undlät myndigheter att se till att det togs prover på avelsgrisarna, enligt reportaget av hänsyn till ekonomiska branschintressen. MRSA-bakterierna sprider sig nu till människor. Under samma period har antalet danskar som bär på detta gris-MRSA ökat kraftigt från ett fåtal till totalt 12.000.

Vår import av griskött från Danmark har minskat under senare år. Men enligt tidigare uppgifter från SVT har importen av fläskkött istället ökat kraftigt från länder som använder betydligt mer antibiotika än Danmark – främst Tyskland och Polen. Andra länder som vi importerar mycket kött ifrån är bland annat Irland, som ligger ungefär i nivå med Danmark i antibiotikaanvändning, samt Brasilien som enligt uppgifter är stor användare av antibiotika i foder.

Avkastningskrav och lägsta pris ställs mot djurhälsa

Hela problemet med överanvändning av antibiotika och dålig djurhållning tycks bero på en dålig balans mellan avkastningskrav och god djurhälsa, där djuren överlag är förlorare. Ett stort ansvar ligger här förstås även på alla konsumenter av animalprodukter, eftersom vi i praktiken kan välja mellan att uppmuntra lägsta pris eller bättre djurhälsa. Så länge vi väljer att konsumera enbart utifrån lägsta pris bidrar vi generellt till maximerad produktion, sämre djurskötsel och antibiotikaanvändning.

– Har man möjlighet ska man som konsument vara uppmärksam på var produkterna kommer ifrån och stödja de bönder och verksamheter som man tycket arbetar vettigt, och betala vad detta kostar. Så länge man exempelvis säljer ägg för 1 krona styck är det inte bra djurskötsel, de bör kosta åtminstone runt 3 kronor, säger Wilbert Beyer.

Även med god djurskötsel och bra förebyggande arbete kan djur bli sjuka, och även då finns möjligheter att undvika antibiotika. Det finns enligt Wilbert Beyer växtbaserade medel och även homeopatiska medel som fungerar utmärkt.

– Det finns också en EU-förordning som säger att man på ekologiska gårdar helst ska använda växtbaserade och homeopatiska medel för att undvika att använda för mycket antibiotika. Men det har Sverige satt sig emot med krav på vetenskapliga effektbevis utöver den beprövade erfarenhet som finns.

När det gäller användande av växtbaserade och homeopatiska medel betonar Wilbert Beyer att man då ska veta att man inte samtidigt kan driva exempelvis en mjölkko till maximal produktion. Då har kon inga reservkrafter som hon kan aktivera, vilket han menar är centralt i sådana behandlingar. De kan alltså inte ersätta antibiotikan rakt av utan att man också har en bra djurhållning.

Text: Red / Staffan Nilsson

23 november, 2016

Existentiella frågor viktiga för utbrända, men kunskaper saknas i vården

Människor som drabbas av utmattningssyndrom kan uppleva ett existentiellt tillstånd av maktlöshet, meningslöshet och sårbarhet. Att uppmärksamma detta inom rehabiliteringen kan vara en viktig väg tillbaka för patienterna. Men det existentiella perspektivet får lite utrymme i vården, bland annat på grund av det dominerande biomedicinska synsättet. Det visar en ny doktorsavhandling vid Mittuniversitetet. …

LÄS MER

Människor som drabbas av utmattningssyndrom kan uppleva ett existentiellt tillstånd av maktlöshet, meningslöshet och sårbarhet. Att uppmärksamma detta inom rehabiliteringen kan vara en viktig väg tillbaka för patienterna. Men det existentiella perspektivet får lite utrymme i vården, bland annat på grund av det dominerande biomedicinska synsättet. Det visar en ny doktorsavhandling vid Mittuniversitetet.

Doktoranden Ann-Kristin Eriksson vid Avdelningen för hälsovetenskap har gjort kvalitativa intervjuer med både vårdtagare och vårdgivare som sedan har analyserats i två steg. Syftet var bland annat att belysa betydelsen av ett existentiellt perspektiv i rehabiliteringen och att ge en förståelse för vad utmattningssyndrom kan innebära för den drabbade. Bakgrunden är att stressrelaterad ohälsa är ett växande folkhälsoproblem i Sverige och stress är idag den vanligaste orsaken till sjukskrivning.

De drabbades upplevelse av utmattningssyndrom som ett livsförändrande existentiellt tillstånd skapar, enligt avhandlingen, ett behov av att förstå sin situation och kunna hantera den. Det kan vara avgörande för att komma ur utmattningstillståndet. Men att förstå och hantera sin situation kan vara svårt, inte minst i dagens samhälle där de drabbade vittnar om en existentiell tomhet. De menar att man saknar verktyg för att hantera existentiella utmaningar.

Enligt de intervjuade vårdgivarnas erfarenheter sätter situationen ljus på existentiella frågor om mening, riktning, identitet och värde. De blir ett sätt att återanknyta till patientens inre drivkrafter och resurser, som är nödvändiga för att starta en hälsofrämjande process.

Det är enligt avhandlingen vårdgivarnas ansvar att möjliggöra för existentiellt perspektiv i vårdmötet. Det kan ske genom kompetens, öppenhet, att skapa tillit och bekräfta det existentiella lidandet, erbjuda ett språk för detta och visa empati och respekt. En holistisk-existentiell rehabilitering och människosyn ger möjligheter och resurser för både vårdtagare och vårdgivare.

Men de intervjuade vårdgivarnas erfarenhet är att det finns hinder för ett sådant existentiellt perspektiv i vården. Så här beskrivs det i avhandlingen:

”Det dominerande biomedicinska perspektivet i vården innebär att det saknas kunskap om värdet av existentiellt perspektiv från beslutsnivå ner till själva vårdmötet. Det biomedicinska paradigmet påverkar även hur vårdtagare uttrycker sin ohälsa. Existentiellt perspektiv tenderar därför att osynliggöras i vårdkontexten.”

Ann-Kristin Eriksson konstaterar att det därför är angeläget med en diskussion om hur denna resurs för hälsa bättre kan tas tillvara inom health promotion och folkhälsoarbete.

Text: Red / Staffan Nilsson

21 november, 2016

Konsten och det hållbara samhället

Det har gått 40 år sedan den omdiskuterade utställningen Ararat på Moderna museet. Utställningen diskuterade och undersökte ”småskalig teknik och produktion, återanvändning och ekologiska alternativ för byggande och energi, överblickbara demokratiska processer, ekologisk odling och kollektiva lösningar.” Det skriver Maja Lindström i en artikel i Hoppbloggen. …

LÄS MER

Det har gått 40 år sedan den omdiskuterade utställningen Ararat på Moderna museet. Utställningen diskuterade och undersökte ”småskalig teknik och produktion, återanvändning och ekologiska alternativ för byggande och energi, överblickbara demokratiska processer, ekologisk odling och kollektiva lösningar.” Det skriver Maja Lindström i en artikel i Hoppbloggen.

Initiativtagarna till utställningen brann för att diskussionen om ett uthålligt framtida samhälle behövde bli ett tvärvetenskapligt möte mellan konst, teknik, forskning och praktisk erfarenhet. Bakom projektet stod konstnärer, arkitekter, humanister, tekniker och hantverkare. En av dem var Varis Bokalders, arkitekt och författare som är specialiserad på ekologiskt byggande. Han var också aktiv i Almstriden i Kungsträdgården och Alternativ stad, som var emot 60-talets stadsutveckling då man rev stora delar av Stockholms innerstad. I en intervju med Hoppbloggen säger Varis Bokalders bland annat:

”Vi ville förena det bästa ur många olika ideologier; vi ville bekämpa fattigdom och kämpa för jämställdhet och så tyckte vi att miljön var en viktig framtidsfråga.”

Han berättar också, i intervjun, att de hade inspirerats av studenter från AA School of Arcitecture i England som hade uppfört ett kretsloppsanpassat hus med biogasanläggning, växthus och solfångare.

Gruppen bakom Ararat-utställningen skrev ett manifest, där man bland annat menade att ”… vi måste dessutom överge den teknologi som föröder naturen och våra egna livsbetingelser. Vi måste skilja mellan den logiska framtiden, som är en utveckling av nuet och den önskvärda framtiden, som är den värld vi vill skapa.”

Ekologiska hus och utopiska idéer

Utställningen på Moderna museet innehöll fullskaliga exempel på ekologiska byggnader, som Solhuslängan, klimatsmarta radhus. Man hade också skapat Formhuset, för att visa metoder för att ta tillvara på material från alla rivningar som pågick i Stockholm och skapa ett kretsloppshus utifrån en ”tillfällighetens estetik”. Man fokuserade även på naturliga material och olika kreativa sätt att göra uppvärmningen av huset mer klimatsmart.

På gården utanför Moderna museet fanns ett växthus som lagrade värme under natten från dagens solljus och därmed förlängde odlingssäsongen. Odlingen där skedde enligt biodynamiska principer.

Inne på utställningen fanns olika interaktiva delar, som en pedagogisk konstruktion i olika våningsplan med stationer utifrån de fyra elementen. Man ville visa ett möjligt ekologiskt samhälle som tog hand om kretslopp och flöden på ett uthålligt och effektivt sätt. Folk från Järna fanns på plats och visade exempel ur Järnadieten, som mjölksyrade grönsaker och torkad mat. Man visade också på naturliga material som lin och ulle.

Utställningen mottog mycket kritik. Det stack i ögonen på omvärlden att Ararat ifrågasatte varför den moderna storstaden tilläts leva och växa på bekostnad av periferin, landsbygden och fattigare länder. Utställningen väckte dock mycket positiva tankar och inspirerade på många håll, bland annat har Waldorfpedagogiken tagit vara på utställarnas idé om att utgå från engagemang, nyfikenhet och förundran som pedagogiskt verktyg.

Varis Bokalders är idag sedan några år engagerad i att bygga upp en kretsloppsgård i Sörmland som levererar mjölk till Järna mejeri.

Tips! Att botanisera på Hoppbloggen är för övrigt spännande. De nytänkande och klimatsmarta initiativen är många och presenteras på ett lättillgängligt och inspirerande sätt. Hopp står i det här fallet för Hökarängens omställning och permakulturprojekt.