16 november, 2015

Professor i pedagogik kritisk till kunskapskraven

”Tänk om den nya kunskapsskolan inte är en kunskapsskola?” Så lyder rubriken på en artikel skriven av Ingrid Carlgren, professor i pedagogik och redaktör för Skola och samhälle (S.O.S) – en nättidning vars syfte är att föra en fördjupad, kritisk och bred diskussion om vart skolan är på väg.

”Det finns en risk att de nya läro- och kursplanerna är dysfunktionella och att de inte leder till verklig kunskap.”

Ingrid ifrågasätter bland annat Skolverkets så kallade kunskapskrav och pekar på att det tar bort fokus från själva kunskapen i sig och istället premierar elevens förmåga att kunna resonera kring ett ämne på ett visst sätt.

”Tänk om det är så att våra läro- och kursplaner är dysfunktionella och att lärarna är ålagda att följa kursplaner på ett sätt som står i strid med det professionella didaktiska uppdraget; att hjälpa andra människor att själva utveckla kunskaper.”

Läs hela Ingrid Carlgrens artikel hos Skola och Samhälle.