Saltå Kvarn
23 mars, 2015

Så blev Saltå Kvarn Sveriges mest hållbara varumärke

Saltå Kvarn har utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke när det gäller miljöansvar och socialt ansvarstagande, enligt den årliga varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index. Logiskt, inspirerande och samtidigt ganska anmärkningsvärt. …

LÄS MER

Saltå Kvarn har utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke när det gäller miljöansvar och socialt ansvarstagande, enligt den årliga varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index. Logiskt, inspirerande och samtidigt ganska anmärkningsvärt.

Konsumenter belönar konkret handling

Att Saltå Kvarn har ett starkt och älskat varumärke är i sig inget nytt. Men att ett företag i Saltå Kvarns storlek toppar hållbarhetsrankingen före så många andra betydligt större varumärken som kommunicerar hållbarhetsprofil är egentligen anmärkningsvärt. Här konkurrerar man ju med jättar som varenda människa i Sverige känner till. Ännu mer anmärkningsvärt blir det när man konstaterar att Saltå Kvarn inte alls använder konventionell reklam för att kommunicera sin hållbarhet. Ändå passerar Saltå Kvarn i årets mätning det likaså högt rankade Lantmännen, trots att de sistnämnda profilerar sig med en massiv och långvarig reklamkampanj på miljötemat.

Det här borde också vara inspirerande för andra som tar hållbarhet på allvar. Det visar nämligen att konsumenterna tydligen lägger märke till och belönar konsekvent och konkret handling. Saltå Kvarn har ju alltid haft en genuin, tålmodig och ärlig inriktning på miljö, ansvar och matkvalitet, utan att låta olika trender påverka grundinställningen. Där ligger en stor del av förklaringen.

Agerande och förnyelse som gör skillnad

Det här är inte bara en ”varumärkestävling”. Det handlar om ett gott agerande som får positiva konsekvenser i vår omvärld. Tänk om alla företag i exempelvis livsmedelsbranschen skulle ha lika konsekvent miljöinriktning som Saltå Kvarn. Då skulle vi bland annat ha ett jordbruk utan kemiska bekämpningsmedel, betydligt mindre övergödningsproblem i Östersjön och betydligt mindre klimatpåverkan från jordbruket. Och troligen också mer naturligt näringsriktig och god mat.

Låt oss titta lite närmare på hur Saltå Kvarn förtjänat sitt starka varumärke som hållbart matföretag. ”Av det naturen ger – och inget annat”, är sedan ett antal år tillbaka något av företagets slogan, som också speglar hur det alltid sett ut sedan starten för 50 år sedan. Och denna slogan är sann. Allt är ekologiskt eller biodynamiskt odlat utan konstgödsel, kemiska bekämpningsmedel etc. Och nej, man har inga tillsatser av artificiella smakämnen, konsistensgivare, färgämnen, konserveringsmedel, sötning eller annat. Bara det naturen ger, rakt igenom. Det kompromissar man inte med. En så tydlig och konsekvent linje är lätt för omvärlden att uppfatta, uppskatta och tro på. Det man säger och det man faktiskt gör hänger ihop.

Hos Saltå Kvarn finns också en genuin omsorg om hur produkterna tas fram genom ekologisk odling och skonsamma förädlingsprocesser. Man har nära kontakt med odlare och förädlare både i Sverige och i andra länder, och det här gör också att företagets medarbetare har genuina kunskaper om hur produkterna faktiskt tas fram. Det hela blir en kultur av hållbarhet och kvalitet.

Saltå Kvarn har ofta också varit förnyare och utvecklare inom ekologisk mat. Många gånger har man varit först med att lansera nya intressanta ekologiska produkttyper i livsmedelshandeln. Saltå Kvarn var även först i landet med att börja klimatkompensera transporterna av importerade matprodukter med hjälp av trädplantering (idag klimatkompenserar man alla sina transporter på det sättet). För ett par år sedan skapade och införde man också ett system där spannmålsodlare i Sverige får mer betalt om man genomför frivilliga extra miljöåtgärder utöver de ekologiska kraven.

Det här är bara några exempel på konkret handling som gjort att Saltå Kvarns varumärke blivit så känt och älskat. Och som gör verklig skillnad. Action talks.

I varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index tillfrågades ett riksrepresentativt urval av 9500 konsumenter. Bakom undersökningen står Sustainable Brand Insight.

Saltå Kvarn vinner Sveriges mest hållbara varumärke
23 mars, 2015

Saltå Kvarn – konsumentfavorit

Varje år genomför Sustainable Brand Insight en varumärkesundersökning där de frågar konsumenterna vilket varumärke de anser är mest hållbart. Förra året vann Lantmännen, den 23 mars 2015 delades priset ut till Saltå Kvarn.…

LÄS MER

Varje år genomför Sustainable Brand Insight en varumärkesundersökning där de frågar konsumenterna vilket varumärke de anser är mest hållbart. Förra året vann Lantmännen, den 23 mars 2015 delades priset ut till Saltå Kvarn.

– Vi är jätteglada, stolta och lite yra i huvudet – och det tackar vi våra konsumenter för, sa Johan Ununger, vd för Saltå Kvarn i sitt tacktal på prisutdelningen på Nalen.

I undersökningen deltog totalt 253 varumärken och 9500 konsumenter. Genom djupintervjuer och webbenkäter har man mätt hur hållbara dessa varumärken uppfattas utifrån global påverkan, miljöansvar och socialt ansvarstagande.

– Saltå Kvarn har skapat ett varumärke som attraherar den dedikerade konsumenten som vill vara säker på att företag och produkter lever upp till vad de lovar. Eftersom många konsumenter har en stark kärlek till varumärket är det inte förvånande att Saltå Kvarn tar över första platsen i år, säger Erik Hedén, vd för Sustainable Brand Insight i ett pressmeddelande.

På plats nummer två kom Coop, trea Lantmännen och fyra IKEA – företag med betydligt större marknadsföringsbudgetar än Saltå Kvarn.

– Det är inspirerande att se att konsumenterna uppfattar och uppskattar vårt hållbarhetsarbete. Uppenbarligen är det så att konsekvent och konkret handling belönas av konsumenterna. Vi gillar att prata med våra konsumenter istället för att basunera ut våra budskap i en megafon, säger Johan.

Läs mer om Saltå Kvarns bakgrund och vad som tog dem hela vägen till Sveriges mest hållbara varumärke i vår artikel ”Så blev Saltå Kvarn Sverige mest hållbara varumärke”.


18 mars, 2015

Dags att göra en köttfri dag till en vanlig dag?

Enligt en forskningsrapport från FNs livsmedel- och jordbrukscenter är boskapsuppfödningen ett av vår tids största klimathot. Skulle vi äta 80% mindre kött skulle vår klimatpåverkan minska drastiskt. Samtidigt rapporterar Jordbruksverket att vi svenskar konsumerar i genomsnitt drygt 1,6 kilo kött - per vecka. Det är nästan lika mycket som den frukt vi lyckas stoppa i oss (1,8 kg per vecka).…

LÄS MER

Enligt en forskningsrapport från FNs livsmedel- och jordbrukscenter är boskapsuppfödningen ett av vår tids största klimathot. Skulle vi äta 80% mindre kött skulle vår klimatpåverkan minska drastiskt. Samtidigt rapporterar Jordbruksverket att vi svenskar konsumerar i genomsnitt drygt 1,6 kilo kött – per vecka. Det är nästan lika mycket  som den frukt vi lyckas stoppa i oss (1,8 kg per vecka).

”Rör inte min söndagsstek” ryter den rädde, ”Människan har ätit kött i alla tider” påpekar den vardagslistige. Men kan vi ens skylla på våra förfäder när det kommer till dagens köttkonsumtion? Det verkar inte så, i alla fall inte om vi läser vidare i Jordbruksverkets rapport, där konstateras nämligen att vi idag äter nästan dubbelt (40%) så mycket kött jämfört vad vi åt 1990. Alltså: fyrtio procent mer kött på tjugofem år! Och det var tyvärr inte heller bättre förr, Jordbruksverkets statistik visar ännu deppigare siffror: från 1960 till 2006 ökade svenskarnas köttkonsumtion med hela 70% per person.

Är det då en realistisk plan att förlita sig på att svennebananerna, dvs du och jag, börjar att ta vårt ansvar och går till halloumihyllan istället för köttdisken? Som Naturvårdsverket lyfter fram i sin rapport om Nudging: Nja, människan är mer benägen att ändra sin tro än sitt beteende. Grönland svämmar över och Östersjön dör. Det är onekligen bråttom. Är det inte dags att lyfta frågan på en politisk nivå?

En köttfri dag i varje svensk skola skulle till exempel inte bara minska vår klimatpåverkan, det skulle även fungera som ett pedagogiskt exempel för våra framtida beslutsfattare; En måltid måste inte innehålla kött för att vara fullständig. Köttfri mat kan också vara god.

I Södertälje kommun har man drivit projektet ”Diet for a clean Baltic” som handlar om att just äta på ett sätt som inte förstör vår planet, eller i det här fallet specifikt Östersjön. Inom kommunens verksamheter serverar man sammanlagt drygt sju miljoner måltider per år, och genom projektet har Södertäljes politiker tillsammans med forskningsinstitutet BERAS Implementation tagit fram en strategi för mer miljö- och klimatvänlig kost inom kommunens verksamheter. I projektet ingår även en köttfri dag i kommunens alla skolor.

Södertälje används nu som ett praktexempel när projektet tas vidare inom EU och blir ”Diet for a green planet” i tre europeiska städer. 30% av Sveriges kommuner har infört en köttfri dag i sina skolor, men vi saknar alltså fortfarande 70%. Är det inte dags att vi återigen lär oss laga riktigt god vegetarisk mat så att fler köttfria dagar blir ett attraktivt val?


17 mars, 2015

FN-konferens i Ytterjärna om jordbrukets framtid

19-21 maj 2015 ordnar forskningsinstitutet BERAS en FN-högnivåkonferens på temat ”Soils and the food we eat” (på svenska fritt översatt: ”jorden och maten som vi äter”). Hur kan vi skapa konkreta metoder för ett mer klimatvänligt jordbruk och en hållbarare livsmedelskedja – på lokal, regional och global nivå?…

LÄS MER

19-21 maj 2015 ordnar forskningsinstitutet BERAS en FN-högnivåkonferens på temat ”Soils and the food we eat” (på svenska fritt översatt: ”jorden och maten som vi äter”). Hur kan vi skapa konkreta metoder för ett mer klimatvänligt jordbruk och en hållbarare livsmedelskedja – på lokal, regional och global nivå?

Evenemanget arrangeras av BERAS International och stöds av FN med anledning av deras temaår; 2015 är det internationella året för jorden.
– Vi är otroligt stolta över att FN väljer att stödja vår konferens i Ytterjärna. Det handlar om livsviktiga frågor som vi behöver diskutera idag, inte i morgon. Därför känns det extra bra att en internationell aktör som FN också tar detta på samma allvar, säger Jostein Hertwig, vd för BERAS International.

Konferensen består av både workshops, diskussioner och föreläsningar med representanter från FN, svenska politiker och andra experter inom området. BERAS International kommer bland annat att presentera några av de EU-finansierade projekt som institutet genomfört, t ex Diet for a Green Planet.

– Vi väntar oss ungefär 200 deltagare till konferensen, allt ifrån forskningsinstitut och banktjänstemän till livsmedelsföretag och bönder från hela världen, säger Jostein Hertwig.

Om det låter intressant kan du anmäla dig här.