7 april, 2016

Konsekvent hållbarhet belönas – Saltå Kvarn i topp igen

Konsumenter lägger märke till genuint hållbarhetsarbete som går bortom tillfälliga trender och kampanjer. Det är en av slutsatserna man kan dra av det årliga Sustainable Brand Index där Saltå Kvarn nu för tredje året i rad rankas bland topp tre av Sveriges 265 största varumärken. I sin egen bransch – livsmedelsbranschen – hamnade Saltå Kvarn på första plats före jättar som Lantmännen och Arla.

Sustainable Brand Index listar hur 10.000 tillfrågade konsumenter bedömer hur varumärkena i Sverige presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.

– Att vi rankas så högt bland landets största, mest kända och resursstarka varumärken är både anmärkningsvärt och glädjande. Särskilt eftersom vi inte lägger pengar på konventionella reklamkampanjer och liknande. Vi tycker det här visar att konsumenter både uppfattar och uppskattar ett trovärdigt hållbarhetsarbete som verkligen genomsyrar hela företaget och inte bara vissa produkter och tjänster, säger Saltå Kvarns marknads- och kommunikationschef Susanne Skånberg.

Räckvidden i Saltå Kvarns kommunikation till landets konsumenter kan inte mäta sig med många andra mycket större företags. Däremot är det nog tvärt om med själva hållbarhetsarbetet. Det har ända sedan starten för över 50 år sedan varit en självklar och styrande aspekt på hela verksamheten hos Saltå Kvarn. Långt innan miljö blev trend. Att konsumenter idag rankar Saltå Kvarn i topp beror dock inte främst på gamla meriter. Det handlar om att man hela tiden agerar konsekvent och ärligt i hållbarhetsfrågor, och inte minst att detta gäller allt man gör i företaget. Det ger ett välförtjänt högt förtroende.

Det här visar sig inte bara i Sustainable Brand Index. Det finns flera mätningar och utmärkelser som berör företags hållbarhet och ofta rankas Saltå Kvarn i topp även där. Exempelvis helt nyligen i Human Centered Business Index och Sveriges bästa företag.

Text: Red / Staffan Nilsson
skribent