18 mars, 2015

Varför ett samhällsprojekt?

Det var där någonstans i frottébadrocken, med blicken ut över Medelhavet, som idén till alltihop föddes. Att kommunciera ett samhällsprojekt större än fysiska platser. Ett samhällsprojekt som vågar!…

LÄS MER

Det var där någonstans i frottébadrocken, med blicken ut över Medelhavet, som idén till alltihop föddes. Att kommunciera ett samhällsprojekt större än fysiska platser. Ett samhällsprojekt som vågar!

Jag hade åkt till Patmos för att vara på retreat med mig själv. Jag var på jakt efter min mening – vad är väsentligt här i livet och vad är min uppgift?

Sedan urminnes tider, eller åtminstone sedan 60-talet, har jag varit, och är fortfarande, engagerad i en rad olika projekt och verksamheter som alla är kopplade till det samhällsprojekt som pågår i Ytterjärna. Ett naturligt steg i min tankeresa blev därför att börja fundera kring vad alla dessa verksamheter kan bidra med, vad har de gemensamt?

  • Vidarkliniken, ett sjukhus som kombinerar konventionell medicin med en holistisk syn på människa, hälsa och läkande.
  • Saltå Kvarn, det biodynamiska matföretaget som under sina 50 verksamhetsår varit med och påverkat det ekologiska jordbrukets utveckling. Från 1970 när 0,03% av Sveriges åkrar bestod av ekologisk odling, till idag när nästan en femtedel räknas som ekologiskt (18%).
  • Kulturhuset i Ytterjärna, som byggdes för möten och dialog mellan vetenskap, samhällsfrågor, konst och kultur. en plats att utveckla den fria dialogen.
  • Med mera, med mera.

Vad är det mest väsentliga i dessa verksamheter och vad är deras uppgift i ett större perspektiv? Jag kom fram till att det är de mänskliga relationerna och konstellationerna som är själva kraften och den som leder till utveckling. Att människor möts och att de är närvarande i sitt möte. Detta var någonting som framstod med väldig skärpa på Patmos. Jag blev själv lite överraskad i min lugna reflektion.

I Sverige finns en bristande allmän kunskap och dessutom många fördomar kring verksamheterna och ”antroposoferna i Järna”, men det finns även en intern kultur där man inte vill övertyga någon annan om något – alla ska få komma fram till sin mening. Detta har även inneburit att man inte lagt varken tid, intresse eller engagemang på att informera och påverka det offentliga samtalet, inläggen har varit mera reaktiva. Man kan se detta som ett bristande ansvarstagande för ett större perspektiv. Det vill jag ändra på.

Hur kan vi inspirera till fler riktigt väsentliga möten? Hur kan vi inspirera till en trovärdig samhällsförändring där det mänskliga hela tiden står i fokus?

Efter att ha fått klartecken från Vidarstiftelsen drog jag igång projektet, idag kallat för Ytterjärna Forum. Ett projekt där vi kan vara med och påverka vår framtida samhällsbild. Ett projekt där ingen har tolkningsföreträde, där varje verksamhet ansvarar för sin del men där man ser sin egen verksamhet som en del i ett samhällsprojekt. Varje individ och verksamhet företräder naturligtvis bara sig själv.

Välkommen ombord!

18 mars, 2015

Vad innebär ett rikt liv?

Antarktis svämmar över, regnskogarna skövlas och jordarna utarmas som ett resultat av vår livsstil. Samtidigt ökar den psykiska ohälsan i Sverige, vi verkar vara olyckligare än någonsin trots att vi toppar listorna över välfärdsländer.…

LÄS MER

Antarktis svämmar över, regnskogarna skövlas och jordarna utarmas som ett resultat av vår livsstil. Samtidigt ökar den psykiska ohälsan i Sverige, vi verkar vara olyckligare än någonsin trots att vi toppar listorna över välfärdsländer.

Vi står inför ett paradigmskifte där synen på välstånd måste ändras. Vad innebär egentligen ett rikt liv? Och vad är lycka?

Bhutan, även kallat Lyckoriket, är ett mycket litet land uppe bland Himalayas toppar, inklämt mellan Indien och Kina. Där har kungen bestämt att man ska börja mäta landets välstånd i form av bruttonationallycka (BNL) istället för den klassiska bruttonationalprodukten (BNP).

Det nya lyckoindexet mäter nio olika faktorer:

  • psykiskt, fysiskt och andligt välbefinnande
  • tidsutnyttjande
  • social vitalitet
  • samhällelig vitalitet
  • ekologisk mångfald
  • kulturell mångfald
  • levnadsstandard
  • utbildning
  • god samhällsstyrning

Utifrån resultatet kan sedan regeringen kategorisera befolkningen i två grupper: antingen lyckliga eller inte-ännu-lyckliga (Gillar så mycket att de valt att kalla dem för inte-ännu-lyckliga istället för olyckliga red. anm.) Regeringen använder sig sedan av detta för att identifiera områden som innehåller lite för många inte-ännu-lyckliga och se till så att de också får lite mer av det där som gjort de lyckliga lyckliga. Frågor som ”vad skapar mening i en människas liv” blir plötsligt högst relevanta i en politisk debatt.

”Strävan efter lycka är kollektiv, även om den kan upplevas djupt personligt” kan man bland annat läsa i rapporten om BNL som getts ut av The Centre of Bhutan StudiesSydsvenskan har publicerat en intressant text av Peter Singer, en australisk filosof och professor i praktisk etik, som även belyser problematiken kring omöjligheten med att hitta ett objektivt mått på lycka. Singer väljer dock att citera John Maynard Keynes: ”Jag har hellre ungefär rätt än exakt fel.” För oavsett utvecklingspotential: visst känns det som att Bhutan är på väg åt ett mer hållbart håll än vi?

Bhutan har blivit som ett paradexempel för resten av världen på hur man faktiskt kan förändra ett helt samhälle. Genom att omsätta hållbar utveckling i praktiken har landet dessutom fått en av Sydostasiens snabbast växande ekonomier. FN har plockat upp idén och diskuterar hur man kan utveckla det vidare. Även den svenska regeringen har givit i uppgift att utreda liknande mätmetoder för att mäta svenskarnas lycka, med deadline 1 juni 2015. Fortsättning följer med andra ord…!

I väntan på regeringen kan du kolla in dokumentären Korrespondenterna i Bhutan på SVT Play.


18 mars, 2015

Kultur på recept

Allt fler forskningsrapporter pekar på att kultur inte bara får folk att må bra, det kan även lindra sjukdomar. En av rapporterna visar till exempel att ”kulturupplevelser stimulerar sinnena och ger goda effekter på hälsan”. …

LÄS MER

Allt fler forskningsrapporter pekar på att kultur inte bara får folk att må bra, det kan även lindra sjukdomar. En av rapporterna visar till exempel att ”kulturupplevelser stimulerar sinnena och ger goda effekter på hälsan”.

På flera håll runt om i Sverige börjar man nu leta efter en modell som gör det möjligt för läkare att skriva ut kultur på recept. Skåne och Södermanland har redan infört det, nu hakar Jönköpings län på, tätt följda av Stockholms läns landsting som precis kört en testperiod och under våren planerar ta fram en rapport för att utvärdera.

Vidarkliniken i Järna har man sedan starten för 30 år sedan arbetat med att både ordinera och själva erbjuda ett stort utbud av konstnärliga terapier som ett komplement till den traditionella skolmedicinen. På sjukhuset ges till exempel möjlighet att måla, modellera, musicera, sjunga eller tova. Även  kulturevenemang som konserter, dansföreställningar och storytelling är en del i det kulturella utbudet. Intresserade patienter har möjlighet till kulturella terapier 4-5 gånger per vecka.

– För att kunna hjälpa en sjuk människa måste vi först och främst förstå begreppet hälsa. Vad är det att vara frisk? Det innebär att vi inte kan vara nöjda förrän individen känner att den kan leva sitt liv, sina projekt, sina relationer, och sina initiativ fullt ut. Det handlar om att ha en humanistisk syn på medicin där vi inte kan vara nöjda förrän vi hjälpt människan, säger Ursula Flatters, läkare på Vidarkliniken.

Text: Red. SZ
Illustration: Anna Gran


18 mars, 2015

Andligt underhåll pågår hos Quirky

Quirky är ett amerikanskt företag som uppfinner, producerar och säljer innovativa produkter. Och det verkar som att deras interna företagskultur är minst lika banbrytande.…

LÄS MER

Quirky är ett amerikanskt företag som uppfinner, producerar och säljer innovativa produkter. Och det verkar som att deras interna företagskultur är minst lika banbrytande. För att måna om sina anställdas kreativitet har företaget infört en veckas betald ledighet i början av varje kvartal för ”mental service och andligt underhåll” – utöver den vanliga semestern.

Deras företagsbeskrivning lyder: ”Vi är Quirky. Vi gör uppfinningar åtkomliga. Vi tror inte att världens bästa idéer finns ute i världen – de är inlåsta i människors huvuden. Vi finns till för att lösa det problemet.”

Det nya konceptet för personalvård kallar de för ”blackout” och förklarar det med att alla maskiner då och då måste fyllas på och underhållas – detta gäller även ”människans maskin”. Därför stänger de ner hela maskineriet en hel vecka varje kvartal för att låta personalen fylla på med vad de själva upplever saknas.

”På Quirky, vet vi att fantastiska saker kan hända på de mest okonventionella sätten, en mentalitet som från första början fick oss att bygga detta företag. Vår tes är att Blackout kommer att leda till större effekt, fler vackra produkter, och ett sundare arbetslag.” skriver Quirky själva på sin hemsida.

Är ett inre andligt rum det nya gymmet 2015?

 

Ytterjärna Forum
Text: Red / SZ.

18 mars, 2015

Dags att göra en köttfri dag till en vanlig dag?

Enligt en forskningsrapport från FNs livsmedel- och jordbrukscenter är boskapsuppfödningen ett av vår tids största klimathot. Skulle vi äta 80% mindre kött skulle vår klimatpåverkan minska drastiskt. Samtidigt rapporterar Jordbruksverket att vi svenskar konsumerar i genomsnitt drygt 1,6 kilo kött - per vecka. Det är nästan lika mycket som den frukt vi lyckas stoppa i oss (1,8 kg per vecka).…

LÄS MER

Enligt en forskningsrapport från FNs livsmedel- och jordbrukscenter är boskapsuppfödningen ett av vår tids största klimathot. Skulle vi äta 80% mindre kött skulle vår klimatpåverkan minska drastiskt. Samtidigt rapporterar Jordbruksverket att vi svenskar konsumerar i genomsnitt drygt 1,6 kilo kött – per vecka. Det är nästan lika mycket  som den frukt vi lyckas stoppa i oss (1,8 kg per vecka).

”Rör inte min söndagsstek” ryter den rädde, ”Människan har ätit kött i alla tider” påpekar den vardagslistige. Men kan vi ens skylla på våra förfäder när det kommer till dagens köttkonsumtion? Det verkar inte så, i alla fall inte om vi läser vidare i Jordbruksverkets rapport, där konstateras nämligen att vi idag äter nästan dubbelt (40%) så mycket kött jämfört vad vi åt 1990. Alltså: fyrtio procent mer kött på tjugofem år! Och det var tyvärr inte heller bättre förr, Jordbruksverkets statistik visar ännu deppigare siffror: från 1960 till 2006 ökade svenskarnas köttkonsumtion med hela 70% per person.

Är det då en realistisk plan att förlita sig på att svennebananerna, dvs du och jag, börjar att ta vårt ansvar och går till halloumihyllan istället för köttdisken? Som Naturvårdsverket lyfter fram i sin rapport om Nudging: Nja, människan är mer benägen att ändra sin tro än sitt beteende. Grönland svämmar över och Östersjön dör. Det är onekligen bråttom. Är det inte dags att lyfta frågan på en politisk nivå?

En köttfri dag i varje svensk skola skulle till exempel inte bara minska vår klimatpåverkan, det skulle även fungera som ett pedagogiskt exempel för våra framtida beslutsfattare; En måltid måste inte innehålla kött för att vara fullständig. Köttfri mat kan också vara god.

I Södertälje kommun har man drivit projektet ”Diet for a clean Baltic” som handlar om att just äta på ett sätt som inte förstör vår planet, eller i det här fallet specifikt Östersjön. Inom kommunens verksamheter serverar man sammanlagt drygt sju miljoner måltider per år, och genom projektet har Södertäljes politiker tillsammans med forskningsinstitutet BERAS Implementation tagit fram en strategi för mer miljö- och klimatvänlig kost inom kommunens verksamheter. I projektet ingår även en köttfri dag i kommunens alla skolor.

Södertälje används nu som ett praktexempel när projektet tas vidare inom EU och blir ”Diet for a green planet” i tre europeiska städer. 30% av Sveriges kommuner har infört en köttfri dag i sina skolor, men vi saknar alltså fortfarande 70%. Är det inte dags att vi återigen lär oss laga riktigt god vegetarisk mat så att fler köttfria dagar blir ett attraktivt val?


18 mars, 2015

Nudging – lösningen för ett mer hållbart samhälle?

Visst är det härligt med ökade valmöjligheter. Vi kan välja ekomjölk, vi kan välja ”vanlig” mjölk, vi kan välja havremjölk eller till och med ekohavremjölk. Men den ökade valmöjligheten innebär även ett indirekt krav på ökad medvetenhet om vårt eget ansvar som individer. Är det rättvist att lämna över ansvaret till den enskilda individen, och är vi människor ens kapabla att axla det?…

LÄS MER

Visst är det härligt med ökade valmöjligheter. Vi kan välja ekomjölk, vi kan välja ”vanlig” mjölk, vi kan välja havremjölk eller till och med ekohavremjölk. Men den ökade valmöjligheten innebär även ett indirekt krav på ökad medvetenhet om vårt eget ansvar som individer. Är det rättvist att lämna över ansvaret till den enskilda individen, och är vi människor ens kapabla att axla det?

Vi verkar hur som helst vara överens om att det krävs en kollektiv beteendeförändring för att minska klimathotet. I Naturvårdsverkets nya rapport från november 2014 har man granskat fenomenet Nudging som ett potentiellt politiskt verktyg till en systematisk beteendeförändring. Kan Nudging vara lösningen för ett mer hållbart samhälle?

”Nudge betyder ”putta” och nudging handlar om att försiktigt leda människor i en önskvärd riktning, utan att använda varken morot eller piska. Nudging syftar inte till att förändra individers värderingar eller att öka flödet av information utan handlar istället om att möjliggöra beteenden och enskilda beslut på ett sätt som kan vara fördelaktiga för individen men ofta också för samhället.”

I rapporten uttrycks en viss skepsis mot människans förmåga att själv utföra den beteendeförändring som klimatfrågan kräver. ”Det vi redan har är vi mycket ovilliga att förlora” konstaterade forskarna Kahneman och Tversky redan 1979. Alltså: vi blir generellt sätt argare över att inte få äta köttbiff till måndag lunch, än vad vi blir gladare över att se biffen ligga där på tallriken som vanligt.

”Vi ändrar hellre tron än beteendet” konstaterade psykologen Festinger 1957 och pratade om kognitiv konsekvens, dvs vi människor vill gärna att vår tro ska stämma överens med vårt beteende. Men gör den inte det, ja, då ändrar vi helt enkelt hellre vår tro än vårt beteende.
Alltså: ponera att du tycker att ekologisk mat är bäst men din vanliga matbutik inte säljer några ekologiska varianter för den middagsrätt du brukar äta. Då är du alltså, enligt Festingers teori, mer benägen att intala dig att ekologiskt nog inte är så himla bra ändå, än att ändra din middagsmeny eller faktiskt gå till den mer ekologiska butiken 300 meter bort.

Nudging är kanske inte det optimala verktyget i verkligheten, kritikerna påpekar till exempel att det även skulle kunna användas för mindre vänliga ändamål än att minska klimathotet. Men det kan vara intressant som tankeexperiment och väcker även en del funderingar kring människans förmåga att ta egna beslut. Hur fria är vi egentligen i våra val? Hur många medvetna beslut tar vi varje dag, och hur många av dem sker mest per automatik? Behöver vi en ”storebror” som hjälper oss att välja rätt?

Hur fri är du?
Foto: Erik Olsson


18 mars, 2015

Forskning om waldorf

En forskningsstudie från Tyskland visar att elever som går i en waldorfskola känner sig mer intresserade och entusiastiska inför att lära sig, jämfört med de som går i en offentlig skola. …

LÄS MER

En forskningsstudie från Tyskland visar att elever som går i en waldorfskola känner sig mer intresserade och entusiastiska inför att lära sig, jämfört med de som går i en offentlig skola.

– Det är en hög grad av överensstämmelse mellan vad omvärlden efterfrågar och vad som betonas för waldorfelever, säger Dr. Andreas Schleicher som sammanställt studien och som även är den som ansvarar för de kända PISA-undersökningarna.

I studien framgick det även att waldorfeleverna kände sig mer uppmuntrade och i högre grad lärde känna sina styrkor, jämfört med eleverna från den offentliga skolan. Detta är den största empiriska studien som finns över waldorfelevers och -föräldrars erfarenheter av pedagogiken och den genomfördes i Tyskland mellan 2009 och 2011 och omfattade drygt 800 elever. På grund av redan tidigare genomförda studier i den offentliga skolan har man haft relevant data att jämföra med.

– Det som räknas idag är ett livslångt lärande, motivation och förmåga att utifrån sin egen horisont utvecklas i takt med förändringarna i samhället och arbetslivet, säger Dr. Andreas Schleicher.

Här är några av de siffror man kommit fram till:

  • 80% av waldorfeleverna upplevde sitt lärande roligt, jämfört med 67% i den offentliga skolan.
  • 85% av waldorfeleverna upplevde att omgivningen var stöttande, jämfört med 60%.
  • 67% av waldorfeleverna upplevde att förhållandet till lärarna var utmärkt, jämfört med 31%.

Studien gjordes av professorerna H. Barz, S. Liebenwein och D. Randoll i samarbete med Heinrich-Heine-universitetet i Düsseldorf och finns i bokform: ”Bildungserfahrungen an Waldorfschulen – Empirische Studie zu Schulqualität und Lernerfahrungen, Barz, Liebenwein, Randoll. Springer VS, Wiesbanden 2012.”


17 mars, 2015

FN-konferens i Ytterjärna om jordbrukets framtid

19-21 maj 2015 ordnar forskningsinstitutet BERAS en FN-högnivåkonferens på temat ”Soils and the food we eat” (på svenska fritt översatt: ”jorden och maten som vi äter”). Hur kan vi skapa konkreta metoder för ett mer klimatvänligt jordbruk och en hållbarare livsmedelskedja – på lokal, regional och global nivå?…

LÄS MER

19-21 maj 2015 ordnar forskningsinstitutet BERAS en FN-högnivåkonferens på temat ”Soils and the food we eat” (på svenska fritt översatt: ”jorden och maten som vi äter”). Hur kan vi skapa konkreta metoder för ett mer klimatvänligt jordbruk och en hållbarare livsmedelskedja – på lokal, regional och global nivå?

Evenemanget arrangeras av BERAS International och stöds av FN med anledning av deras temaår; 2015 är det internationella året för jorden.
– Vi är otroligt stolta över att FN väljer att stödja vår konferens i Ytterjärna. Det handlar om livsviktiga frågor som vi behöver diskutera idag, inte i morgon. Därför känns det extra bra att en internationell aktör som FN också tar detta på samma allvar, säger Jostein Hertwig, vd för BERAS International.

Konferensen består av både workshops, diskussioner och föreläsningar med representanter från FN, svenska politiker och andra experter inom området. BERAS International kommer bland annat att presentera några av de EU-finansierade projekt som institutet genomfört, t ex Diet for a Green Planet.

– Vi väntar oss ungefär 200 deltagare till konferensen, allt ifrån forskningsinstitut och banktjänstemän till livsmedelsföretag och bönder från hela världen, säger Jostein Hertwig.

Om det låter intressant kan du anmäla dig här.


17 mars, 2015

En modern syn på hälsa

Att se till hela människan och verkligen ta tillvara individens inneboende drivkrafter för bättre hälsa är något som blir alltmer modernt och omtalat i vården. Vidarkliniken har ända sedan starten för 30 år sedan kombinerat just detta med övrig gängse medicin.…

LÄS MER

Att se till hela människan och verkligen ta tillvara individens inneboende drivkrafter för bättre hälsa är något som blir alltmer modernt och omtalat i vården. Vidarkliniken har ända sedan starten för 30 år sedan kombinerat just detta med övrig gängse medicin.

Sjukvården har aldrig tidigare haft så förfinade medicintekniska hjälpmedel och så detaljerade kunskaper om kroppens funktioner som idag. Det ger fantastiska möjligheter att diagnosticera och behandla sjukdom. Parallellt blir det också alltmer modernt och tidsenligt att se på sjukdom och hälsa i ett större perspektiv. Dvs att se på människan som en helhet där kropp, själ och jaget bildar en helhet. Det här går också i linje med Världshälsoorganisationen WHOs definition av hälsa, där man slår fast att det handlar om både frånvaro av sjukdom och närvaro av välbefinnande.

– Att enbart fokusera på sjukdomens kroppsliga aspekter begränsar möjligheten att förstå sjukdom och hälsa ur ett helhetsperspektiv. Frågan är vad hälsa är och vad som håller och gör människan frisk, dvs det som man i dag kallar för salutogenes. Det perspektivet på hälsa leder in på existentiella frågor på individnivå, säger Stefano Selvani, forsknings- och utvecklingsansvarig läkare på Vidarkliniken.

Kärnvärden som blir alltmer moderna i vården
Mycket av det som har varit och är typiskt och centralt för den antroposofiska vården på Vidarkliniken förknippas idag med modern syn på hälsa och nämns alltmer i officiella inriktningsdokument för hälso- och sjukvården. Det är exempelvis kärnvärden som helhetstänkande, existentiella aspekter, bra bemötande, patientens delaktighet, ansvar och livsstil. Och begrepp som individinriktad medicin, kultur och hälsa, integrativ medicin, förebyggande vård, hälsoekonomi med mera.

Utöver Vidarkliniken har Stefano Selvani lång bakgrund från andra delar av vården, som allmänläkare, barnläkare och barnpsykiater. Något han ofta saknat är mer av helhetstänkande.

– Inom den antroposofiska vården på Vidarkliniken riktar man in sig särskilt på hela individen i hennes olika uttrycksformer. Att se till den kroppsliga och själsliga dimensionen samt individens Jag med sina unika livsintentioner och bakgrund kan bidra till att patienten kan uppleva sig sedd och få möjlighet att utveckla en ny självförståelse.

Det här är ett helhetsperspektiv som blir mer och mer tidsenligt, och som man nu också tar höjd för inom den vanliga vården, menar han.

– Fler patienter söker idag vård och bemötande som de kan identifiera sig med. Existentiella livsfrågor som berör den egna bakgrunden, relationer och viktiga livsval har kommit mer i medvetande. Idag accepterar människor i mindre grad att vid sjukdom enbart bli sedda som brister i kroppsfunktioner. Patienterna kräver alltmer att bli sedda som individer.

Vidarkliniken och den antroposofiska vården har alltid haft det här individuella patientperspektivet. Detta rimmar idag också väl med intentionerna i den nya Patientlagen i Sverige, som lyfter fram patientens rätt att vara delaktig i och påverka valet av sin egen vård.

Existentiella behov och skapande förmåga
De existentiella aspekterna av vården handlar ofta om att människor som blivit sjuka inte kan göra det de alltid gjort, att tidigare livsval måste omvärderas och nya sammanhang skapas i livet.

– Det kan få mycket stor existentiell betydelse för patienten. Sjukdom kan ses som ett hinder, men man kan även se situationen som en möjlighet till förändring och utveckling.

Ibland talas det också om andlighet i vården. Det är ett begrepp som för Stefano Selvani främst handlar om patientens individuella självförståelse, och att i vårdsituationer skapa förutsättningar för människan att fortsätta vara självbestämmande och skapande.

Även konstnärliga uttryck, som Vidarkliniken alltid har använt sig av i behandling och rehabilitering, har blivit alltmer accepterat i övriga vården. Idag är bland annat kultur på recept ett etablerat begrepp. Olika sätt att stimulera individens skapande förmåga förekommer i den vanliga vården, men är där ännu inte så utbrett som terapeutiskt verktyg, menar Stefano Selvani.

Verkligt integrativ kompetens
Att se till patientens egna unika förutsättningar och förmågor leder också in på individualiserad medicin, vilket är en utvecklingsriktning det talas mycket om i vården. En av grunderna för Vidarklinikens behandlingsplaner är just att de är utformade utifrån varje enskild patient.

I många sammanhang betonas idag också vikten av att arbeta integrativt med olika vårdformer. Detta är något som är typiskt för antroposofisk vård och Vidarkliniken. Här arbetar legitimerade läkare och sjuksköterskor, som har både skolmedicinsk utbildning och tilläggsutbildning i antroposofisk medicin, tillsammans med olika terapeuter kring hela patientens behov. Denna integrativa kombination av kompetenser hos en och samma vårdgivare är unik i Sverige, men är vanligare i Centraleuropa och övriga världen.

Bidrar till god hälsoekonomi
I dagens samhälle blir också hälsoekonomi en allt viktigare fråga, i takt med en åldrande befolkning, växande vårdbehov och samtidigt allt större medicintekniska möjligheter. Det kommer framöver att bli svårare att täcka in alla vårdbehov med de resurser som finns. Här anses komplementär och integrativ medicin ha en viktig roll.

– Även rent hälsoekonomiskt blir det viktigt att använda patientens egen förmåga att bidra till bättre hälsa, exempelvis på det sätt som tillämpas på Vidarkliniken. Här riktar man in sig på patientens egna självläkande möjligheter. Det leder ofta till bättre hälsa, mindre läkemedelsanvändning och därmed bättre hälsoekonomi även för samhället, säger Stefano Selvani.

– Vi gör detta genom att medvetet ge patienten verktyg att hantera sjukdom och skapa hälsa, bli mera självstyrande i sitt liv och få ökad autonomi och värdighet. Det handlar om att verkligen rikta sig till den enskilda människan och inte minst att våga ta upp de svåra frågorna.

För en vårdgivare är det här angreppssättet, enligt Stefano Selvani, i hög grad en fråga om utbildning och intresse.

För att ytterligare illustrera en helhetssyn på hälsa citerar han den tyska filosofen Hans Georg Gadamer:

”…varje medicinsk behandling hänger ihop med begreppet helhet. Det handlar inte enbart om överensstämmelse av orsak och verkan, av ingrepp och resultat, men också om en dold harmoni som måste återvinnas och vari äntligen ligger rekonvalescensens mirakel och hälsans hemlighet.”


17 mars, 2015

Kan waldorfpedagogiken motverka främlingsfientlighet?

Utvärderingen av den svenska skolan baseras nästan uteslutande på provresultat och slutbetyg. I ett samhälle där främlingsfientliga krafter växer sig allt starkare kan det tyckas väsentligt och högst angeläget att även börja utvärdera skolan utifrån ett större, socialt perspektiv.…

LÄS MER

Utvärderingen av den svenska skolan baseras nästan uteslutande på provresultat och slutbetyg. I ett samhälle där främlingsfientliga krafter växer sig allt starkare kan det tyckas väsentligt och högst angeläget att även börja utvärdera skolan utifrån ett större, socialt perspektiv. Är det eventuellt dags att låta sig inspireras av alternativen?

I Bo Dahlins forskningsrapport ”Waldorfskolan – en skola för människobildning?” från 2004 jämförs bland annat förhållandet mellan den kommunala skolan och waldorfskolan avseende relationerna till det omgivande samhället.

I slutrapporten konstaterar professor Dahlin till exempel att waldorfeleverna tycks ”genomgå en mer positiv social utveckling, dvs Waldorfskolorna verkar i något större utsträckning förverkliga de mål som finns uttalade i den svenska skolans ’värdegrund’.”

Han konstaterar även att: ”Waldorfskolorna i stor utsträckning tycks fostra både aktiva och ansvarskännande medborgare med demokratiska värderingar.” Något som självklart påverkas av föräldrarnas bakgrund, waldorfföräldrar tenderar till exempel att ha ett större socialt engagemang, men Dahlin understryker upprepade gånger att pedagogiken omöjligt kan vara oväsentlig.

Genom studien kunde man även komma till slutsatsen att elever från waldorfskolor hade mer öppna och toleranta attityder mot ”avvikande” samhällsgrupper, som till exempel homosexuella, religiösa grupper och invandrare. En fjärdedel (25%) av eleverna från den kommunala skolan svarade att de inte skulle välja att bo granne med en invandrare, jämfört med 5% av waldorfskolans elever i samma jämförelsegrupp (”de med mindre än 500 böcker hemma”). I den andra jämförelsegruppen (”de med fler än 500 böcker hemma”) var skillnaden i svaret på samma fråga 19% (kommunala skolan) respektive 0% (waldorf). De enda samhällsgrupperna, som waldorfeleverna istället tog större avstånd, från var kriminella, nazister och rasister.

Vad har då detta med fostran till aktiva och demokratiska medborgare att göra? frågar sig forskare Dahlin i rapportens utvärdering och fortsätter:

”Ett av de mest intressanta resultaten från undersökningen om medborgerligt-moralisk kompetens var den antydda skillnaden i hur intresset och engagemanget i sociala frågor ”utvecklas” från skolår 9 till gymnasiets sista år. Bland Waldorfeleverna ökade det, bland den kommunala skolans elever minskade det eller var konstant. Kan det vara så att Waldorfpedagogikens ”sparande” på kognitiva krafter under grundskoleåren leder till ett starkare uppvaknande av dessa krafter under de senare tonåren och därmed också till ett större intresse och engagemang i frågor som rör samhället och världen? Kan det vidare vara så att betoningen på estetiska verksamheter under barndomsåren lägger grunden till vissa ”överskottskrafter” under vuxenåldern? Sådana krafter behövs uppenbarligen idag, för att människor ska engagera sig i sociala och politiska frågor. Håglöshet och depression skapar knappast aktiva samhällsmedborgare.”

Läs även

Ytterjärna Forum
Text: Redaktionen