27 mars, 2017

Saltå Kvarn – mer än bara eko

Saltå Kvarn är ett företag som har växt vartefter konsumenternas medvetenhet har gjort det. De har fortfarande kvar sin bas i Järna och producerar där spannmålsprodukter av lokala råvaror i egen kvarn. De importerar även ekologiska produkter från olika delar av världen. Vi har pratat med Susanne Skånberg, marknadschef på Saltå Kvarn, om framtidssatsningar, hennes egen bakgrund och eko-utvecklingen i Sverige.

Den egna vägen till Järna

Susanne Skånberg växte upp i Norge och flyttade runt mycket som barn. Hennes föräldrar var sökare och ville utforska världen med sina tre barn. De bodde bland annat i Australien under två år och på flera platser i Norge. Efter att ha kommit i kontakt med waldorfpedagogiken bestämde de sig tillslut för att flytta till Järna.

– Vi hamnade i Järna när jag var 14 år. Min mamma ville bli eurytmist och sökte en utbildning inom det. Pappa var advokat men valde att gå den biodynamiska linjen.

Redan som 17-åring började Susanne att jobba för Saltå Kvarn, då som butiks- och kafépersonal på kvällar och helger. Men det var inte förrän hon avverkat flera andra jobb, flyttat en tur till Norge, och fått sitt första barn, som Susanne fick just drömjobbet.

– Jag pluggade marknadsekonomi och drömde om att jobba med marknadsföring på Saltå Kvarn. Ganska snart efter att utbildningen var avslutad fick jag jobbet jag hade drömt om.

När eko-boomen kom

När Susanne började som marknadschef på Saltå Kvarn hade hela eko-boomen kommit igång i Sverige. Från att ha varit ganska besparade från konkurrensen i handeln började fler och fler kriga mot dem i hyllorna och köken. Det satte press på Saltå Kvarn att försöka bli ännu mer unika och få fram mervärdena jämfört med konkurrenterna, förklarar Susanne Skånberg.
– Det som gör oss unika är att vi är mer än bara ekologiska. För oss är eko en hygienfaktor, en självklarhet. Men det räcker inte. Vi vill så mycket mer. Vi vill se till att det inte tillsätts konstiga ämnen i produkterna. Vi vill bevara hantverkstraditionerna, ge makten tillbaka till människan, ge bönderna större makt, större artrikedom i jordbruket, ja det är många faktorer vi strävar efter.

Saltå Kvarn har valt att betala sina svenska odlare extra om de väljer att jobba med den biologiska mångfalden på gården. De betalar dem också om de vill vara en kretsloppsgård där det finns en balans mellan djur och foder, så att de inte måste importera eller exportera spannmålet. Saltå Kvarn vill sprida det här sättet att jobba mot bönderna, så att det når utanför Sverige. De vill jobba på samma sätt med sina odlare i Turkiet eller Bolivia – belöna och betala lite mer, för att inspirera dem att göra saker med bra kvalitet.
– Vi vill få fler att tänka att det ekologiska inte måste bli som det konventionella, att det ska vara storskaligt och effektivt. Där tappar man mycket i hur hela landskapet ser ut. Men det är svåra frågor, eftersom många konsumenter idag inte vet hur en odling ser ut, ännu mindre hur en ekologisk odling ser ut. Man måste nästan sitta i samma rum för att informera konsumenterna om vad som är våra mervärden, säger Susanne.

Saltå Kvarns ikoniska byggnad i Järna. Foto: Erik Olsson

Ekomässa i Tyskland

Nyligen besökte Susanne Skånberg världens största mässa om ekologisk mat, i Nürnberg i Tyskland. En gång per år samlas alla ekologiska livsmedelsproducenter där som vill sälja sina produkter utanför sitt land. De visar upp sina varumärken, har seminarier och träffar kollegor från hela världen.
– Mässan har vuxit enormt de senaste åren, i år var det helt fullsmockat. Man förstår också där att Sverige är en del av den stora ekoutvecklingen. Vi är ett av de fem länder som säljer mest eko i hela världen av den totala matförsäljningen i landet, säger Susanne.

I år handlade diskussionen om 3.0 – olika sätt att utveckla det ekologiska. Det räcker inte som det är idag. Utvecklingen och efterfrågan är högre än vad odlingsarealens utveckling är. Det kan bli en råvarubrist framöver om det här läget fortsätter, förklarar Susanne.
– Vi diskuterade om eko ska vara så billigt som det börjar bli, men också om man får ut rätt kronor. Borde man inte se över kvaliteten, och vilka länder behöver man hjälpa till att lägga om jordbruk i? Många länder skulle kunna göra stor skillnad genom att lägga om till mer hållbara jordbruk. Vi diskuterade också mycket vad det är som får konsumenterna att välja ekologiskt. I Kina, till exempel, är man van vid matskandaler och har inget förtroende för livsmedelsbranschen. I Sverige handlar det om att man bryr sig om sin egen hälsa och inte vill stoppa gifter i sig själv och sina barn. Tyskland har varit bäst i alla år. Där är konsumenten mer mogen på den här fronten. Det är en häftig känsla att besöka mässan och inse att vi är en del av ett större och viktigare uppdrag än det vi gör hos oss till vardags.

Visionerna och framtiden

Saltå Kvarn tror alltså mycket på att deras uppdrag idag är att ge makten tillbaka till människan. Men vad betyder det egentligen? Jo, att den enskilda människan ska ha möjlighet att göra det goda valet i alla sammanhang.
– Vi vill att konsumenter, handlare, leverantörer och bönder runtom i världen ska kunna göra goda val. Hur det ska ske kan se olika ut. Vi kanske behöver ge konsumenten kunskap för att den ska ha möjligheten att göra det bästa valet. Och ge bonden möjlighet att bestämma vad denne ska göra på sin gård, och att samverka med andra bönder.

Unikt i Saltå Kvarns historia är att de aldrig har betalat för reklam – de har alltså aldrig använt sig av köpt medieutrymme. Men nu kommer de börja synas på fler platser än tidigare, för att kunna genomföra sitt uppdrag och nå ut till flera. Självklart pågår också ständigt ett arbete med att uppdatera och förbättra produkterna.
– Vi vill ge konsumenten det smidigaste alternativet och ett kunskapsalternativ, kanske att lära sig att göra en egen grötblandning eller baka sitt eget bröd.

Och företaget kommer att stanna i Järna. De ser platsen som central för verksamheten och som en mötesplats, dit människor kommer för att uppleva mat- och miljöfrågor. Köpa, laga och äta.
– Vi kan också se att vi ibland blir en indragare till det som finns längre in i Järna. Vi kanske är mer tillgängliga eller kända som varumärke än vad man är längre ut i Ytterjärna. Då kan vi bli ett fönster och väcka nyfikenhet kring vad som finns bakom det här goda surdegsbrödet eller de här ekologiska russinen.